Tehnologija

KREĆU STROŽA PRAVILA: Europska komisija objavila popis 19 online platformi koje moraju uvesti bolju kontrolu sadržaja

Europska komisija je u utorak, 25. travnja imenovala 19 online platformi na koje se trebaju primjenjivati nova, stroža, pravila propisana za tržišta internetskih usluga

Izvor: Pixabay

Europska unija nedavno je usvojila svoj zakon o digitalnim uslugama (Digital Services Act, DSA), regulativu kojom se želi na velike kompanije u digitalnoj ekonomiji prebaciti odgovornost za štetne sadržaje.

Po tom zakonu, najstroža pravila se primjenjuju na najveće platforme i tražilice, koje EU definira kao one koji imaju više od 45 milijuna europskih korisnika, tj. 10 posto stanovnika EU.

'Sistemski relevantne platforme'

Takve platforme se kategoriziraju kao "sistemski relevantne" i stoga zakon propisuje da imaju "posebnu odgovornost" da internetski prostor učine sigurnim mjestom za svoje korisnike. Za takve tvrtke EU propisuje robusnija pravila koja bi trebala poboljšati transparentnost, moderiranje sadržaja i zaštitu maloljetnih korisnika.

"Uz velike razmjere poslovanja ide i velika odgovornost... Takve kompanije se više neće moći ponašati kao da su prevelike da bi ih bilo briga", rekao je povjerenik Europske komisije za unutrašnje tržište Thierry Breton prije objave popisa najvećih tvrtki.

Abecednim redom, 19 najvećih igrača na tržištu digitalnih usluga koje je izdvojila Europska komisija su Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Bing, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Search, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube i Zalando.

Popis je napravljen na temelju broja aktivnih korisnika u Europskoj uniji, kojeg su online platforme morale dostaviti do 17. veljače.

Popis još nije konačan

Iz Komisije su najavili da je ovo tek prva skupina platformi na koje će se primjenjivati nova pravila. Na upit Euractiva koje platforme će biti imenovane u drugoj fazi, Breton je rekao da neće otkrivati detalje "zbog povjerljivosti postupka" ali da Komisija trenutno razmatra "još 4-5 platformi" za koje se treba donijeti konačna odluka u narednih nekoliko tjedana.

Brojke o aktivnim korisnicima prijavljuju same kompanije, a neki veliki igrači kao što su Spotify i Uber jednostavno su rekli da ne zadovoljavaju postavljeni prag - iako pravila definirana u zakonu DSA objavu točnih podataka. Euractiv doznaje da se pod povećalom Europske komisije nalaze i neke pornografske stranice kao što je PornHub, jer se smatra da su prijavili sumnjivo nizak broj aktivnih korisnika.

Predviđeno je da se nova pravila počnu primjenjivati četiri mjeseca nakon objave popisa, što znači da velike platforme kao što su Facebook, Twitter i TikTok imaju rok do 25. kolovoza da usklade svoje poslovanje s europskom regulativom.

U nizu novih pravila koja moraju početi primjenjivati su zabrana oglasa koji ciljaju korisnike na temelju osjetljivih podataka poput etničke pripadnosti, političkih stavova ili seksualne orijentacije. Tu su i novi zahtjevi koji nalažu aktivnije moderiranje sadržaja, pravila za veću transparentnost, i zaštitu maloljetnika.

U slučaju da ne usklade svoje poslovanje s novim odredbama, tvrtkama prijeti novčana kazna koja može iznositi do 6 posto godišnjih prihoda.

Twitter, Facebook i Twitter pod povećalom

Imenovane tvrtke sad imaju tok od četiri mjeseca da Europskoj komisiji predstave svoje sustave za smanjenje rizičnih pojava na vlastitim servisima, a ti planovi će biti podložni neovisnoj reviziji i nadzoru od strane Europske komisije. Drugim riječima, od njih se sada očekuje da same identificiraju i analiziraju sistemske opasnosti prisutne na njihovim servisima i da same razviju sustave za njihovu regulaciju,

Na brifingu za novinare, Breton je potvrdio da je Twitter jedna od platformi koje su pod posebnom prismotrom Europske komisije. Slično se gleda i na kinesku aplikaciju TikTok i njenu matičnu tvrtku ByteDance.

"Iščekujem pozivnicu za posjet sjedištu tvrtke ByteDance kako bih dobio bolji uvid u TikTok i inovacije na kojima radi ByteDance", rekao je Breton.

Breton je izdvojio i Facebook i rekao da želi razgovarati s Markom Zuckerbergom, predsjednikom uprave kompanije Meta, jer je "osobito zabrinut" zbog moderiranja sadržaja na Facebooku i uloge koju ta platforma ima u hibridnom ratovanju vezano za rat u Ukrajini, u nekim zemljama središnje i istočne Europe.

Samo dvije platforme imaju sjedište u EU

Od navedenih 19 platformi pet je u vlasništvu američkog Alphabeta, matične kompanije koja posjeduje Google (YouTube, Google Search, Google Play, Google Maps, Google Shopping). Zuckerbergova Meta posjeduje dvije (Facebook i Instagram) kao i Microsoft (Bing i LinkedIn).

Od svih navedenih njih 15 su platforme u američkom vlasništvu, dvije su kineske (AliExpress i TikTok), a samo dvije imaju globalno sjedište u EU - nizozemski servis za rezervaciju hotelskog smještaja Booking.com, i njemačka online trgovina odjećom i obućom Zalando.

(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Commission announces first platforms to fall under EU digital rulebook’s stricter regime)