Politika

ZELENIJI TERETNI PRIJEVOZ: Europska komisija predstavila paket mjera za cestovni i željeznički transport

Autor Euractiv/Sean Goulding Carroll

Europska komisija predstavila je u utorak paket zakona čiji je cilj smanjenje 'ugljičnog otiska' u sektoru transporta tereta, smanjenje birokracije u prekograničnom prijevozu robe, te suzbijanje 'greenwashinga'

Izvor: Pixabay

Paket, nazvan "Ekologizacija prijevoza tereta," sadrži tri zakonska prijedloga kojima je cilj usmjeravanje teretnog prijevoza s cestovnog prema željezničkom i vodnom, poticaje za kupovinu kamiona s niskom razinom ugljičnih emisija, te lakši i točniji izračun ugljičnog otiska u teretnom prijevozu.

Sektor teretnog prijevoza u Europskoj uniji "težak" je oko 938 milijardi eura godišnje i na njega otpada oko 30 posto svih ugljičnih emisija iz cestovnog prometa.

'Prazinina u izvještavanju'

Šef EU za Green Deal Frans Timmermans opisao je prijedlog kao sredstvo kojim se osigurava da se "s teretom postupa na najodrživiji mogući način, bez obzira na to kreće li se kamionom, vlakom ili brodom".

Iako se radi o jednom od glavnih izvora emisija CO2 u EU, zasad ne postoji standardizirani okvir po kojemu teretne tvrtke izračunavaju ugljične emisija "od vrata do vrata." Radi se o "praznini u izvještavanju", koju Komisija želi popuniti uredbom nazvanom CountEmissionsEU.

Taj izostanak standardizacije dovodi do odstupanja u izmjerenim rezultatima, što može olakšati greenwashing, smatra Komisija. Novi europski okvir za izračun emisija stoga bi bio obavezan za tvrtke koje odluče objaviti svoje ugljične emisije ili koje ih žele podijeliti sa svojim poslovnim partnerima.

Promjene i za kamione i autobuse

Komisija je predložila i izmjenu propisane veličine teških vozila (HDV) kao što su kamioni i autobusi, prvi put od 1990-ih, kako bi se uzela u obzir težina baterija, jer se europski promet sve više prebacuje na električna vozila. Vozila na baterije znatno su teža od onih na fosilna goriva, a kompanije su zabrinuta da bi zadržavanje istih maksimalnih ograničenja težine značila da se električnim vozilima prevoze manja opterećenja.

Komisija stoga predlaže da se standardnom kamionu od 40 metričkih tona dodaju dodatne četiri metričke tone maksimalnog ograničenja težine, dok se kamionima pogonjenima vodikom dopušta veća duljina.

Očekuje se da će te promjene potaknuti veću nabavu kamiona s nultom stopom emisija. Budući da se očekuje da će tehnološki razvoj dovesti do lakših baterija, dodatna težina mogla bi se u budućnosti koristiti za prijevoz veće količine robe.

Taj potez pozdravila je nevladina organizacija za zelenu mobilnost T&E, koja je priopćila kako će ove mjere učiniti čiste kamion privlačnijima za sektor transporta.

"Električni kamioni s voznim dometom od oko 500 km dolaze na tržište u sljedeće dvije godine. Povećanje limita za težinu vozila ubrzat će njihovo uvođenje jer će se time osigurati da se prostor za teret neće smanjiti zbog baterija", rekao je Bernardo Galantini iz udruge T&E.

Harmonizirane kazne

Novim zakonima također se nastoje omekšati prekogranična ograničenja i propisati upotrebu ugrađenih cestovnih detektora za provjeru težine vozila, u želji da se time smanje zagađivanje, opterećenje infrastrukture i prometna zagušenja koja u EU čine štetu od oko 230 milijardi eura godišnje.

Željeznički teretni promet, koji čini više od 50 posto svog željezničkog prometa ,također trpi štetu zbog nedosljednosne prekogranične regulacije i prometnim zagušenjima.

Komisija stoga želi uspostavu središnjeg koordinacijskog mehanizma u koji bi bili uključeni nacionalnih upravitelji infrastrukture, kao i harmonizirane kazne za one koji rezerviraju nepotrebne slotove u željezničkom prijevozu.

Upravitelji bi se također koordinirali sa sve većim brojem vlakova sa spavaćim kolima koji će se sve više natjecati s teretnim vlakovima za popunu noćnih slotova.

Zabrinute reakcije

CER, europsko sektorsko udruženje za željeznički promet, pozdravilo je u priopćenju napore Komisije za jačanjem željezničkih kapaciteta na jedinstvenom europskom željezničkom području, kao i korake za usklađivanje izračuna emisija stakleničkih plinova.

Međutim, organizacija je izrazila "ozbiljnu zabrinutost" zbog odluke Komisije o dopuštanju duljih i težih cestovnih vozila. Prema riječima izvršnog ravnatelja CER-a Alberta Mazzole, to bi moglo dovesti do toga da se više tereta preusmjeri na cestovni prijevoz na štetu željeznice.

Ima i pohvala

Međunarodna unija cestovnog prometa (IRU), udruga koja predstavlja cestovne prijevoznike, priopćila je kako će ovaj paket zakona pomoći industriji u "gospodarski održivijem i ekološki prilagođenijem poslovanju".

Organizacija je pohvalila Komisiju zbog toga što je izračun i objavu emisija stakleničkih plinova koji nastaju u prometu učinila dobrovoljnim postupkom.

"Dobrovoljan pristup omogućava prilagodbe i postupno uključivanje veće složenosti, kako bi se vremenom došlo do sveobuhvatnog i točnog alata za izračun emisija," rekla je Raluca Marian iz IRU.

U EPP-u izražavaju 'oprezan optimizam'

Marian-Jean Marinescu, konzervativni zastupnik iz skupine desnog centra EPP u Europskom parlamentu, izrazio je oprezan optimizam glede predloženih zakona.

"Paket za ekologizaciju prometa mogao bi stvoriti održiviji, učinkovitiji i usklađeniji prometni sustav za prijevoz tereta. To je velik korak prema ostvarenju ambicija da se veća količina prometa prebaci na željeznicu", rekao je Marinescu.

"Međutim, kao i svaki drugi prijedlog kojeg je predstavio Frans Timmermans, tako i u ovom slučaju, moramo pažljivo razmotriti kako će to utjecati na troškove, infrastrukturu i logistiku, kako bi se izbjegle neželjene posljedice".

(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: EU Commission tables new measures to make freight transport greener)