Više od 10 milijuna Nijemaca pretplatilo se na mjesečnu kartu, koja košta 49 eura, uvedenu u svibnju i koja se može koristiti za sav regionalni javni prijevoz, uključujući i sve lokalne autobusne linije, tramvaje i vlakove
Vladin program jedinstvene pretplatne karte, nazvane Deutschland Ticket ili skraćeno D-Ticket, omogućava svakom pretplatniku pristup svim oblicima lokalnog i regionalnog javnog prijevoza, za jedinstvenu mjesečnu cijenu.
Zagovornici tog prijedloga vjeruju da bi se time moglo potaknuti Nijemce da prijeđu s privatnog na javni prijevoz, čime bi se ubrzala tranzicija prema ekološki boljem sustavu transporta.
Nova mjesečna karta neće biti dovoljna da uvjeri Nijemce da više koriste javni prijevoz
Već u startu je program privukao oko pet milijuna novih korisnika, a dodatnih pet milijuna je u zadnjih mjesec dana prelaskom na subvencionirane karte od 49 eura zamijenilo postojeće pretplate.
Karta je nasljednica ranijeg programa, subvencionirane mjesečne karte za javni prijevoz dostupne po cijeni od devet eura mjesečno. Vlada ju je uvela 2022. godine kao odgovor na inflaciju i rastuće troškove, ali je program istekao prošloga kolovoza.
"Ovo je dobar prvi rezultat", rekao je Ingo Wortmann, predsjednik udruženja njemačkih prijevoznih tvrtki VDV, koje je u srijedu objavilo te brojke.
Međutim, istaknuo je da samo uvođenje takvog mjesečnog pokaza neće biti dovoljno da se Nijemce masovno uvjeri da prijeđu na korištenje javnog prijevoza bez da se pritom i ne radi na proširenju mreže lokalnih linija.
"Nastavit ćemo razgovarati sa saveznom vladom i regionalnim vlastima o poboljšanju ponude javnog prijevoza... Proširenje i modernizacija sustava moraju ostati prioritetni cilj političke agende", rekao je Wortmann.
Najveći zagovornici nove karte Zeleni
Najveći zagovornici mjesečne karte bili su Zeleni, koji su dio vladajuće koalicije u Njemačkoj.
"Meni je to jedan od najdražih zakonodavnih projekata... Jer pomaže ljudima koji ovise o regionalnom javnom prijevozu i među kojima je neproporcionalno velik broj ljudi niskih i srednjih prihoda. S druge strane... autobusi i vlakovi su ekološki prihvatljivi oblici mobilnosti. Upravo to želimo promicati uvođenjem karte od 49 eura", izjavila je Katharina Dröge, predsjednica kluba Zelenih u njemačkom Bundestagu u vrijeme kad se uvodio taj program.
No neki komentatori, poput organizacije Fahrgastverband Pro Bahn, koja zastupa korisnike javnog prijevoza, i dalje izražavaju skepsu prema prema cijeni i realnoj učinkovitosti te karte.
"Karta za 49 potpuno je različita od karte za devet eura, a učinak na promet tek trebamo vidjeti", rekao je predsjednik Pro Bahna Detlef Neuß za TV emisiju Tagesschau.
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Germany’s monthly public transport ticket gains 10 million subscribers)