Gospodarstvo

TRENDOVI NA TRŽIŠTU RADA: Svaki treći radnik u Hrvatskoj traži novi posao iako se tek zaposlio kod novog poslodavca

Autor Adriano Milovan

Rezultati istraživanja koje je proveo portal Moj posao pokazuju da u Hrvatskoj ubrzano nestaje lojalnost radnika prema poslodavcima, a stručnjaci upozoravaju da je problem mnogo složeniji nego što na prvi pogled izgleda

Rad u uredu
Izvor: Pixabay

Svaki treći radnik u Hrvatskoj koji je nedavno promijenio posao nastavlja tražiti novo radno mjesto, i to već u prvim tjednima rada na novom poslu, pokazuje novo istraživanje koje je proveo portal Moj posao.

Iznenađujući je to podatak koji potvrđuje snažnu dinamiku na hrvatskom tržištu rada posljednjih godina.

'Uvijek postoji bolji posao'

Podaci, međutim, upućuju i na zaključak da je lojalnost radnika prema poslodavcima, kao i poslodavaca prema radnicima, u Hrvatskoj pala na dosad najniže grane.

Anketa koju je proveo Moj posao obuhvatila je više od 2200 ispitanika. Među njima, čak 31 posto kazalo je kako se u već u prvim tjednima rada na novom poslu nastavlja javljati na oglase u nadi da će dobiti bolju poslovnu ponudu.

Ispitanici pritom traženje novog posla objašnjavaju tvrdnjama kako "uvijek postoji bolji posao" i "bolji poslodavac", kao i da su radnici poslodavcima "samo broj", objašnjavaju na portalu Moj posao iznoseći podatke iz istraživanja.

Stoga se i radnici, dodaju, ponašaju na isti način kao i poslodavci, pokazuje istraživanje. Štoviše, mnogi smatraju da poslodavcima na taj način čine i uslugu jer im, u slučaju brzog odlaska iz tvrtke u koju su tek došli, daju do znanja da nešto moraju promijeniti kako bi zadržali zaposlenike, ističe se u istraživanju.

Nije sve u plaći

Priči o (ne)lojalnosti, međutim, tu nije kraj. Naime, gotovo polovica radnika, odnosno njih 47 posto, u istraživanju je navela da nastavlja potragu za novim poslom ako tvrtka u koju su došli nije ispunila njihova očekivanja ili su uvjeti rada slabiji od dogovorenih. 

To se, pokazuje istraživanje, prvenstveno odnosi na visinu plaće, ali i na mogućnost rada od kuće, kao i na kvalitetu odnosa s nadređenima, ali i s kolegama na novom poslu.

Tek svaki peti novozaposleni radnik siguran da ne želi mijenjati posao

Tek nešto više od petine radnika, njih 22 posto, čvrsto se drži svoje odluke o promjeni radnog mjesta i kaže da ni ne pomišlja pretraživati oglase za novi posao nakon što prelaska na novi posao.

Ti radnici ističu kako je "lojalnost najbitnija" i da "radnika nitko nije zaposlio da bježi od posla nego da ostane na njemu", pokazuju rezultati istraživanja. Pritom napominju da je za uspješnu karijeru neophodan kontinuitet. U potragu za novim poslom, ističu, treba krenuti tek ako se radni uvjeti i odnos poslodavca prema radniku znatno pogoršaju.

Ipak, pokazuje istraživanje, dio radnika priznaje da povremeno pogleda što se nudi na tržištu rada. Međutim, za razliku od onih koji traže novi posao, ne prijavljuju se na oglase.

Mladi prednjače po promjeni posla 

Dodajmo ovome i kako iskustva drugih zemalja, posebno SAD-a, pokazuju da su brzim promjenama posla najsklonije mlađe generacije, odnosno generacija Z, koja obuhvaća rođene sredinom 90-ih godina prošlog stoljeća i kasnije. Upravo oni, željni novih iskustava i izazova, učestalo mijenjaju poslove, ističu na portalu Moj posao.

Podsjećaju i da istraživanja američkog Zavoda za statistiku rada pokazuju da se pripadnici generacije Z na jednom radnom mjestu u prosjeku zadržavaju tek nešto dulje od dvije godine.

"Radnici iz godine u godinu postaju sve manje lojalni, barem u pogledu dužine rada kod jednog poslodavca", ocjenjuju na portalu Moj posao.

Napominju i kako je nekad bilo uobičajeno provesti cijeli radni vijek kod istog poslodavca, dok je danas to postala prava rijetkost.

'Griješe i radnici i poslodavci'

Stručnjaci upozoravaju da spomenuto istraživanje ukazuje na niz problema s kojima se suočava hrvatsko tržište rada, ali ističu i da je lojalnost na poslu dvosmjerna ulica, odnosno da se odnosi i na radnike i na poslodavce. 

"Istraživanje svakako pokazuje da bi poslodavci trebali poraditi na zadovoljstvu svojih zaposlenika. Tu nije riječ samo o visini plaće, nego i o nagrađivanju i većem poštovanju radnika. Zašto bi, uostalom, radnik bio lojalan poslodavcu ako je poslodavac nelojalan prema njemu?", kaže za Euractiv neovisni stručnjak za tržište rada Predrag Bejaković.

Predrag Bejaković, stručnjak za tržište rada
Izvor: Sanjin Strukic/PIXSELL/PIXSELL

No, naš sugovornik upozorava i da mnogi radnici griješe kada poslove mijenjaju kao košulje.

"Točno je da poslodavci radnicima često obećavaju brda i doline, ali i radnici se često precjenjuju i misle da je drugdje uvijek bolje. Nitko nije nezamjenjiv, a mnogi koji promijene posao vrlo brzo se uvjere da nisu prešli na bolje. Čak i kada u početku izgleda da im je kod novog poslodavca bolje, nakon nekoliko mjeseci često shvate da su pogriješili u procjeni. I radnici moraju shvatiti da ih je poslodavac zaposlio jer treba njihov rad i očekuje da će od njih imati koristi", upozorava Bejaković.

Zbog nedostatka radnika, zaposlenima u Hrvatskoj danas je lako promijeniti posao

Podsjeća i da se stanje na hrvatskom tržištu rada posljednjih godina radikalno promijenilo. 

Stopa nezaposlenosti u Hrvatskoj danas je mala i u ožujku je, prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS), što su i posljednji dostupni podaci, iznosila 6,5 posto. Prognoze govore da će stopa nezaposlenosti u Hrvatskoj nastaviti padati. 

Inače, na burzi rada trenutno je, prema podacima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ), prijavljeno nešto manje od 100.000 nezaposlenih.

Istodobno, u hrvatskom je gospodarstvu primjetan nedostatak radne snage. Manjak radnika posebno je izražen u djelatnostima poput turizma, ugostiteljstva, trgovine i građevine, zbog čega Hrvatska sve masovnije uvozi radnu snagu, i to ne više samo iz zemalja u okruženju, nego i iz Indije, Nepala, Filipina i drugih država na drugom kraju svijeta.

Takvo stanje na tržištu rada stvorilo je okruženje u kojem je radnicima razmjerno lako promijeniti posao.

Slab menadžerski kadar u Hrvatskoj

Ipak, upozorava Bejaković, mnogim radnicima, posebno mlađima, u odlukama o promjeni radnog mjesta koje (često brzopleto) donose nedostaje faktor perspektive, odnosno sposobnost racionalnog gledanja na stanje na tržišta rada sada i u budućnosti. Zato se mnogi i pokaju nakon što promijene posao, što je pokazalo i nedavno istraživanje koje je također proveo portal Moj posao, a o čemu je Euractiv pisao.

Bejaković napominje i kako velik broj radnika koji žele promijeniti posao ukazuje i na lošu strukturu menadžerskog kadra u Hrvatskoj.

"Mi ni ranije nismo imali razvijenu poduzetničku kulturu, a ni razvijen menadžment, i na tome svakako treba poraditi", poručuje Bejaković, dodajući kako je stanje menadžmenta u Hrvatskoj slično i u javnom i u privatnom sektoru.

No, zaključuje, poraditi treba i na izgrađivanju lojalnosti, kako radnika, tako i poslodavaca.

"Treba poraditi i na lojalnosti zaposlenih prema poslodavcima, ali i na lojalnosti poslodavaca prema zaposlenima. Lojalnost se sporo stječe, a lako urušava", zaključuje Bejaković.