Gradnja koridora 5c kroz BiH u dužini od 325 kilometara počela je prije više od dva desetljeća, a do sada je izgrađeno nešto manje od 130 kilometara
U Bosni i Hercegovini se dnevno u prosjeku bilježi 85 prometnih nesreća, a glavni razlog tome su loše ceste pa je jedini način da se taj problem riješi gradnja novih i boljih prometnica, pri čemu je najvažniji dovršetak autoceste na koridoru 5c, koji treba povezati Budimpeštu i Ploče, ocjena je europskih institucija u BiH.
Voditelj odjela za suradnju pri Delegaciji EU u BiH Stefano Ellero potvrdio je u srijedu kako Unija ostaje zainteresirana za dovršetak ovog projekta vrijednog 4,1 milijarde eura.
'Koridor 5c ključan za integraciju BiH u EU'
Podsjetio je kako je EU već osigurala 870 milijuna eura bespovratnih sredstava za taj projekt, a u posljednjih deset godina angažiranjem svojih stručnjaka za nadzor nastoji pomoći ubrzanju gradnje preostalih dionica.
"Koridor 5c smatra se ključnim korakom ka integraciji BiH u EU", kazao je Ellero.
Financijska revizija gradnje dionica
Do ove izjave dolazi u trenutku dok se provodi financijska revizija gradnje dionice koja je u tijeku, u kojoj su zabilježena značajna povećanja troškova u odnosu na prvobitno planirane.
Istodobno je prolongirano puštanje u promet velikog mosta preko Neretve kod Počitelja, na kojemu su se neposredno nakon dovršetka pojavile pukotine pa se traga za rješenjima kojima bi se omogućila sanacija.
'Namjeravali ukrasti po 100 milijuna po trasi'
Sadašnji ministar vanjskih poslova i jedan od lidera vladajuće koalicije u BiH Elmedin Konaković ranije je kazao kako su nove vlasti ustanovile postojanje "bahatog kriminala" pri gradnji autoceste, pri čemu su troškovi tijekom gradnje povećavani i za 150 posto.
"Namjeravali su ukrasti po 100 milijuna eura po trasi", kazao je u kolovozu Konaković, optužujući za zloporabe bivšu upravu Autocesta Federacije BiH, koju je postavila Stranka demokratske akcije (SDA).
Do sada izgrađeno tek nešto više od trećine autoceste kroz BiH
Gradnja kapitalne autoceste projektirane kroz BiH u dužini od 325 kilometara počela je prije više od dva desetljeća, a do sada je izgrađeno tek nešto manje od 130 kilometara. Prema trenutnim projekcijama dovršetak radova trebao bi uslijediti do kraja 2030. godine.
Nova bi autocesta imala veliko značenje i za Hrvatsku zbog aktiviranja potencijala luke Ploče i bržeg pristupa iz pravca Slavonije prema Dalmaciji i Dubrovačkom primorju.
Ključna gradnja tunela kroz Prenj
Plan za dovršetak radova izravno je vezan uz izgradnju tunela kroz planinu Prenj, na dionici koja treba povezati Sarajevo i Mostar i koja bi putovanje između ta dva grada smanjila sa sadašnjih dva i pol sata na manje od sat.
Samo taj tunel, kako je kazao Ellero, stajat će oko milijardu eura, a sa svojom dužinom od oko šest kilometara bit će među najvećima u Europi.
Trenutno radovi na 72 kilometra autoceste
Prema podacima dostupnim ovog tjedna, trenutačno je u izgradnji 61 kilometar autoceste na pravcu od Zenice ka Doboju te još oko 11 kilometara na području Hercegovine, odnosno na dionici od Počitelja prema granici s Hrvatskom. U tijeku je provedba natječaja za gradnju novih dionica čija je ukupna dužina nešto manja od 90 kilometara.
Gradnju autoceste povoljnim kreditima u iznosu od oko milijardu eura sufinancira Europska investicijska banka (EIB), a voditeljica njezina ureda u BiH Sandrine Friscia podsjetila je kako je to tek dio ukupnih ulaganja ove banke na Zapadnom Balkanu, vrijednih šest milijardi eura.
Procjena je EIB kako će gradnja autoceste na koridoru 5c omogućiti značajne uštede u gospodarstvu, doprinijeti razvitku turizma ali i znatno utjecati na sigurnost prometa.
"U prošloj je godini u BiH zabilježeno preko 31.000 prometnih nesreća odnosno u prosjeku 85 po danu i to uglavnom zbog neprilagođene brzine. Možemo sa sigurnošću kazati kako će ovaj projekt potaknuti gospodarski rast i omogućiti sigurnije putovanje kroz cijelu zemlju", kazala je Friscia.