Bugarska se pridružila Njemačkoj, Italiji i Poljskoj u protivljenju prijedlogu Europske unije da se de facto zabrani prodaja automobile na benzin i dizel 2035., tvrdeći da to čine zbog siromaštva građana
"Najosjetljivija pitanja za državu oko dekarbonizacije u sektoru prijevoza je i dalje relativno visoka cijena električnih vozila u usporedbi s izrazito niskim prihodima stanovnika, kao i nepostojeća mreža punionica", Euractiv Bugarska doznaje od tamošnje vlade.
U Bugarskoj nema tvornica automobile, no automobilski sektor je relativno razvijen jer bugarske tvrtke rade na proizvodnji komponenti, kabela i automobilskog softvera, a cijeli sektor je težak oko 6,5 milijardi eura ili osam posto BDP-a.
U planu projekt izgradnje tvornice električnih vozila na sjeveru Bugarske
U isto vrijeme, infrastruktura za električna vozila vrlo je ograničena. Iako je u planu projekt za izgradnju tvornice električnih vozila u sjevernoj Bugarskoj kojeg financira njemački investitor, nejasno je kada bi tvornica mogla početi s proizvodnjom.
A za većinu Bugara nemoguće je kupiti novi automobil.
U Bugarskoj najstariji vozni park u EU
Bugari koriste automobile u prosjeku 19 godina - najdulje u cijeloj EU. A vozila koja kupuju su sedam puta češće rabljena nego nova, i to uglavnom uvezena iz Njemačke i Italije.
"Uzimajući u obzir specifičnosti pojedinih članica EU, uključujući i značajne razlike u kupovnoj moći stanovnika i cijene novih vozila, smatramo da predloženi kompromisni tekst nedovoljno odražava te specifičnosti", stoji u dopisu iz bugarske vlade.
Bugarsku brine i očekivano povećanje uvoza rabljenih automobila iz bogatijih država EU koje bi moglo uslijediti zbog zamjene motora na sagorijevanje električnim pogonima. Stoga se očekuje da stara vozila iz uvoza postanu još jeftinija u Bugarskoj.
"Zbog svega toga, stanje voznog parka u zemljama poput Bugarske bi - umjesto da se poboljša - bi moglo otići u suprotnom smjeru. A isto vrijedi i za čistoću zraka... Mjere za zaštitu okoliša ne bi smjele dovesti do potencijalno slabije sigurnosti vozila".
Nepovjerenje kupaca prema tehnologijama niskog ugljika
Još jedan razlog kojeg navodi vlada u Sofiji je i tehnološka neutralnost - argument koji je za Njemačku ključan.
"Prepoznajemo važnost uloge alternativnih goriva, uključujući i biogoriva, u smanjenju emisija u sektoru prijevoza. U tom pogledu, Bugarska zagovara da se uzme u obzir uloga vozila pogonjenih takvim gorivima, uključujući i ona hibridna".
Priznavanje uloge obnovljivih goriva pružilo bi proizvođačima fleksibilnost potrebnu za prelazak na elektrifikaciju uz manju opasnost od gubitka prihoda. Time bi se i izbjegao manjak vozila koja si kupci mogu priuštiti, a omogućilo bi se i proizvođačima dijelova i komponenti da se lakše prilagode novim tehnologijama.
Bugarska inzistira na pružanju učinkovitih poticaja za uvođenje vozila s niskom stopom emisija, kao i mjere kojima je cilj da se prevladaju zasad velike razlike u cijeni u odnosu na konvencionalne automobile. Vlada u Sofiji tvrdi da među kupcima postoji nepovjerenje prema tehnologijama niskog ugljika, te kaže da su potrebni poticaji kako bi se potaknula kupovina električnih vozila.
"U projektima kojima se razvijala nova europska legislativa postavljeni su preambiciozni ciljevi, koji bi zapravo mogli imati negativne efekte, osobito u sadašnjoj situaciji ekonomske i energetske krize, poremećajima s proizvodnjom i opskrbnim lancima, kao i efektima rata u Ukrajini", stoji u dopisu iz vlade.
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Bulgaria opposes EU combustion ban citing poverty)