Njemačka mjesečna jedinstvena karta od 49 eura za sav regionalni javni prijevoz neće smanjiti emisije ugljika u prometnom sektoru, tvrdi stručno vijeće koje savjetuje vladu u Berlinu
Budući da njemački prometni sektor dosad nije uspio ostvariti zadane ciljeve za smanjenje emisija, vlada je u lipnju predstavila paket mjera koje bi trebale pomoći zemlji da se vrati na put prema smanjenju ukupnih emisija za 65 posto do 2030. godine, u usporedbi s razinama iz 1990. godine.
Jedna od ključnih mjera koje je predstavio ministar za promet Volker Wissing (FDP/Renew) nova je Deutschlandticket karta uvedena u svibnju, koja korisnicima omogućava da uz mjesečnu pretplatu od 49 eura neograničeno koriste regionalne vlakove, autobuse, tramvaje, podzemne željeznica, te neke trajekte.
Prometni sektor daleko od postizanja ekoloških ciljeva
Kancelar Olaf Scholz, koji je privremeno uveo sličnu jedinstvenu kartu od devet eura na ljeto 2022. godine - i nazvao je "jednom od najboljih ideja koje smo ikad imali," - izjavio je za list Taz u siječnju da "svojim odlukama osiguravamo ostvarenje klimatskih ciljeva, i istodobno očuvanje prosperiteta u našoj zemlji".
Međutim, prema prognozi njemačke savezne agencije za okoliš (UBA), koja je objavljena zajedno s izvješćem njemačkog stručnog vijeća za klimatske promjene, prometni sektor daleko je od postizanja svojih ciljeva za smanjenja emisija do 2030., a karta od 49 eura u tome ne pomaže.
Do kraja ovog desetljeća, sektor transporta će premašiti zacrtane projekcije emisija za 117 do 191 milijun tona CO2, napomenulo je stručno vijeće, dodajući kako je veliki raspon prognoze rezultat različitih projekcija o učinkovitosti klimatskih mjera koje rade ministarstvo prometa i savezna agencije za životni okoliš (UBA).
Konkretno, za jedinstvenu kartu Deutschlandticket, UBA očekuje da će godišnje smanjiti emisije za 0,5 do 0,6 milijuna tona CO2, što će do 2030. iznositi ukupno 4,2 milijuna tona.
S druge strane, ministarstvo prometa očekuje veće brojke, i prognozira kumulativno smanjenje emisije od 22,6 milijuna tona do 2030. godine, budući da se vjeruje kako će mnogi vozači zbog toga i smanjiti upotrebu vlastitih automobila.
Bez javnog prijevoza 27 milijuna Nijemaca
Za stručno vijeće, izračun ministarstva prometa "čini se pretjeran", budući da ne uzima u obzir ograničenja kapaciteta mreže javnog prijevoza i smanjena udobnost - a time i atraktivnost - u slučaju povećanog broja putnika, navodi se u izvješću.
Think tank Agora Verkehrswende također tvrdi kako, posebice u rijetko naseljenim regijama u kojima jedva da postoje autobusi i vlakovi, "Deutschlandticket nema nikakav efekt".
Diljem Njemačke, zemlje s 83 milijuna stanovnika, procjenjuje se da "oko 27 milijuna ljudi ili uopće nema pristup javnom prijevozu u svojoj blizini ili ga imaju samo nekoliko puta dnevno".
Djelotvornost drugih mjera jednako upitna
I glede ostalih mjera, stručno vijeće sumnja u prognoze ministarstva prometa.
Iako bi potencijalno smanjenje emisija za 22,6 milijuna tona CO2 zbog većeg broja ljudi koji rade od kuće i manje kilometraže koje prelaze radi odlaska na posao moglo biti realistično, dodatnih 14,1 milijun izbjegnutih tona CO2 zbog "povećanja učinkovitosti kroz automatiziranu i povezanu vožnju" je "teško očekivati," istaknulo je stručno vijeće.
Isto tako, i ministarstvo gospodarstva, koje vodi ministar Zelenih Robert Habeck, kao i ministarstvo prometa, na čelu s Wissingom iz liberalnog FDP-a, precjenjuju učinkovitost novog poreza na CO2 koji će se od prosinca 2023. dodati na cestarine.
Dok ministarstvo za klimatske promjene očekuje da će se time smanjiti emisije iz prometa za 17,9 milijuna tona CO2, ministarstvo prometa predviđa smanjenje od 22,5 milijuna tona.
Ekološka naknada politički ustupak Zelenima
Naknada za CO2 u cestovnom teretnom prijevozu bio je jedan od ustupaka stranci Zelenih postignuta u sklopu maratonskih pregovora o mjerama za zaštitu klime. Prihodi od te mjere dijelom će otići i njemačkoj državnoj željeznici Deutsche Bahn.
Budući da se u nadolazećim godinama očekuje povećanje prihoda od nove cestarine, "savezna vlada očito je svjesna kako ni alternativni pogoni niti infrastruktura za punjenje nisu dostupni u dovoljnoj mjeri kako bi se ostvario brz prijelaz [na vozila s nultim emisijama] na cesti", rekli su za Euractiv iz njemačke Udruge za prijevoz i logistiku (DSLV).
"Kada bi CO2 pristojba bila učinkovita, onda bi i prelazak na vozila s nultom stopom emisija bio brži".
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Germany’s cheap public transport ticket an ineffective climate tool: Report)