Od srpnja 2021. politikama prijevoza u EU dominira paket mjera nazvan "Fit for 55," plan Europske komisije koji bi trebao osigurati da se smanje europske emisije u prometu za 55 posto do 2030. - no što nas čeka do kraja ove godine?
Zakonodavni paket sada je u završnoj fazi, a Europski parlament i Europsko vijeće postigli su načelni dogovor o svim pojedinim uredbama vezanima za područje transporta. Međutim, s obzirom na to da su europski izbori zakazani za lipanj 2024., još ostaje neriješeno nekoliko pitanja.
Euro 7
Prema zakonu dogovorenom ove godine, novi automobili i kombiji koji se budu prodavali nakon 2035. godine ne smiju proizvoditi ugljične emisije, što znači konačan kraj za benzinska i dizelska osobna vozila.
No i prije tog datuma Komisija želi postrožiti dopuštene razine zagađenja kojeg ispuštaju novi automobili na tržištu od 2025., kao i teška vozila koja će biti u prodaji od 2027.
Za razliku od zakona o emisijama ugljičnog dioksida, Euro 7 se bavi emisijama štetnima za zdravlje kao što su sitne čestice, dušikov oksid i ugljikov monoksid. Euro 7 je doveo do prijepora jer ga s jedne strane aktivisti smatraju nedovoljno strogim, dok s druge strane automobilska industrija kaže da je preskup i da se donosi iznenadno.
U Vijeću EU okupio se klub zemalja koje pokušavaju ublažiti nova pravila (ako već ne uspiju u potpunom ukidanju prijedloga), uz tvrdnje kako će novi propisi dovesti do "neprihvatljivog financijskog pritiska na industriju" u zamjenu za minimalni povrat.
S obzirom na to, nije jasno što će biti s prijedlogom Euro 7, a španjolsko predsjedništvo morat će iskoristiti sve svoje pregovaračke vještine kako bi se došlo do zajedničkog stajališta oko kojeg bi se većina država moglo složiti.
CO2 standardi za teška vozila
Drugi zakonski prijedlog na dnevnom redu su standardi za emisije ugljičnog dioksida (CO2) za teška vozila kao što su kamioni i autobusi.
Mnogi proizvođači vozila odahnuli kada je najavljeno da Komisijinin prijedlog normi za emisije teških vozila neće uključivati i obavezno smanjenja emisija za 100 posto, kao što je bio slučaj s automobilima i kombijima.
Predloženi cilj od 90 posto smanjenja do 2040. znači da industrija može nastaviti proizvoditi kamione i autobuse sa standardnim motorom s unutarnjim izgaranjem, iako u manjoj količini. Ovim prijedlogom želi se potaknuti upotreba vozila na baterije i vodik. Uredba također uključuje strože standarde za gradske autobuse kojima se propisuje prijelaz na tehnologiju bez emisija do 2030. godine.
U Vijeću su se otvorile poznate linije podjela između zemalja koje se zalažu za veće ekološke ambicije i onih koje žele da prijedlog bude "realniji."
Zemlje poput Danske i Nizozemske žele postići cilj od 100 smanjenja emisija najkasnije do 2040. Međutim, neke druge, poput Češke, Poljske i Italije, tvrde kako standardi već prebrzo idu predaleko.
Zeleniji teretni prijevoz
Sredinom srpnja, nedugo prije odlaska na ljetnu stanku, Komisija je podnijela prijedlog mjera za "ozelenjivanje teretnog transporta."
Paket sadržava nekoliko uredbi kojima je cilj prebacivanje teretnog prijevoza s cestovnog na željeznički i vodni promet, poticanje nabavke kamiona s niskom razinom emisija, te lakše i točnije izračunavanje ugljičnog otiska u teretnom prijevozu.
Parlamentarne skupine i države EU zasad tek trebaju formulirati svoja stajališta dok još uvijek proučavaju paket predloženih mjera. Međutim, industrija je već identificirala područja u kojima bi htjela vidjeti izmjene.
CER, veliko europsko udruženje željezničkog prijevoza, izrazilo je "ozbiljnu zabrinutost" zbog odluke Komisije da dopusti veće i teže kamione na cestama EU, upozoravajući da to "predstavlja rizik od obrnutog prelaska sa željezničkog na cestovni prijevoz."
IRU, sektorsko udruženje teretnih prijevoznika, pohvalilo je Komisiju jer je pristala da tvrtke dobrovoljno objavljuju podatke o ugljičnom otisku.
Američki Zakon o smanjenju inflacije (IRA)
Subvencije koje je SAD dodijelio u skladu sa svojim zakonom IRA uznemirio je mnoge industrijske grane u EU, posebno u pogledu odredbi koje pogoduju domaćoj proizvodnji. Međutim, kada je riječ o električnim vozilima, EU se i dalje nada da će postići bolje uvjete za svoje proizvođače automobila i baterija.
Države članice EU odobrile su 20. srpnja pregovore o sporazumu sa SAD-om o ključnim mineralima, kojim bi se trebalo omogućiti da se "relevantni ključni minerali vađeni ili prerađeni u EU" uračunaju u postavljene kriterije američkog sustava poreznih olakšica za električna vozila.
Međutim, europski proizvođači automobila kažu kako se time rješava samo polovica problema, budući da se konačno sastavljanje vozila još uvijek mora dogoditi u Americi, kako bi američki kupci za njih dobili povrat poreza.
Recikliranje automobila
Komisija je u srpnju podnijela i prijedlog uredbe o otpadnim vozilima, s novim pravilima o postupanju s automobilima nakon što stignu do kraja svog životnog ciklusa. Cilj je prijedloga olakšati recikliranje vozila, utvrđivanjem novih pravila o dizajnu i zalaganjem za veću stopu recikliranja vrijednih materijala.
Prijedlozi koji nas očekuju
Jedan od propisa o kojima se mnogo raspravlja i koji će se još podnijeti ove godine inicijativa je multimodalnih usluga digitalne mobilnosti (MDMS), koja bi trebala olakšati rezerviranje duljih željezničkih putovanja širom EU, te olakšati kombiniranje različitih oblika putničkog prijevoza.
MDMS je već izazvao snažne reakcije, i doveo do sukoba zrakoplovnih i željezničkih kompanija s tvrtkama koje preprodaju karte za putovanja, zbog pitanja korištenja podataka o putovanjima. Očekuje se kako će dokumentacija za novi zakon biti predstavljena u rujnu, ali, kao i uvijek, to je podložno promjenama.
Inicijativa za "ozelenjivanje" voznog parka privatnih kompanija, koja će prisiliti tvrtke da prijeđu na ekološki čista vozila, trebala bi se također objaviti prije kraja 2023.
(Preveo i uredio David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: EU transport policy to continue green trajectory post-Fit for 55)