Tehnologija

KINESKA ELEKTRIČNA VOZILA: Komisija najavila istragu o izdašnim potporama Pekinga koje narušavaju europsko tržište

Šefica Europske komisije Ursula von der Leyen najavila je u srijedu europsku istragu o kineskim subvencijama za električna vozila, što bi u konačnici moglo dovesti do uvođenja većih nameta na njihov uvoz

epa08698350 BYD Tang DM (L) and Han EV cars on display at the Beijing International Automotive Exhibition in Beijing, China, 26 September 2020. The exhibition also known as Auto China, is held from 26 September to 05 October 2020. EPA-EFE/WU HONG
Izvor: WU HONG/EPA

"Globalna tržišta preplavljena su jeftinijim kineskim električnim automobilima, a njihova cijena umjetno se održava niskom zahvaljujući ogromnim državnim subvencijama," rekla je von der Leyen u godišnjem govoru o stanju Europske unije u srijedu, ustvrdivši kako takva situacija narušava i europsko tržište.

Kineski proizvođači električnih automobila ubrzano povećavaju svoj udio na europskom tržištu. Nakon što su u 2022. dosegnuli udio od osam posto, u Bruxellesu prognoziraju da bi kineski brendovi do 2025. mogli doći do čak 15 posto.

Velike subvencije kineske države

Vjeruje se i da ponajprije zbog kineskih državnih subvencija njihovi brendovi mogu nuditi svoje električne automobile po cijeni koja je 20 posto niža od europskih proizvođača.

Mjesečni podaci o trgovinskoj razmjeni unatrag pet godina pokazuju nagli porast europskog uvoza kineskih električnih vozila, dok je trgovina u suprotnom smjeru ostala vrlo skromna.

Von der Leyen je najavila da će Komisija pokrenuti istragu o kineskim subvencijama za električna vozila. Takve istrage se obično pokreću samo kad su u Komisiji prilično sigurni da za to već ima dovoljno dokaza i znači da je Komisija uvjerena da europski proizvođači trpe štetu zbog nepošteno velikih iznosa subvencija koje država isplaćuje kineskim proizvođačima.

Prema glasnogovorniku Europske komisije, istraga je pokrenuta po službenoj dužnosti, što znači da nije pokrenuta na službeni zahtjev neke od država članica ili neke europske kompanije. No, francuska vlada posljednjih je tjedana i mjeseci navodno tražila da se takva istraga pokrene.

Kompenzacijske pristojbe mogle bi doći za manje od godinu dana

Istraga o nepravilnim subvencijama je postupak koji se temelji na antisubvencijskoj uredbi EU i obično traje oko 13 mjeseci.

U tom razdoblju Komisija će tražiti od kompanija koje zbog toga trpe štetu i od kineske vlade da dostave informacije o tom pitanju - iako Pekinga nije baš svjetski poznat po transparentnom načinu dijeljenja subvencija.

Nakon pokretanja istražnog postupka Komisija ima rok od najviše devet mjeseci za objavu preliminarnih rezultata, i objavu privremenih mjera koje odluči primijeniti da bi se situacija popravila.

Nakon dodatnih najviše četiri mjeseca Komisija će morati objaviti konačne mjere koje želi uvesti.

Takve mjere obično imaju oblik kompenzacijskih nameta na uvoz, koje se izračunavaju na temelju procijenjene štete za europske kompanije koju im nanose kineske subvencije. Budući da Komisija trenutačno procjenjuje da razlika u cijeni između kineskih i europskih električnih automobila iznosi oko 20 posto, to bi mogao biti pokazatelj visine buduće kompenzacijske pristojbe.

'Pozitivan signal' za europske proizvođače

Reakcije na ove najave zasad su dvojake.

Zelena udruga Transport & Environment, koja već dugo promiče veću upotrebu električnih vozila u EU, pozdravila je najavu Komisije.

"Europi je potrebna cjenovno pristupačna i dostupna opskrba električnim vozilima, ali samo u okviru poštene globalne konkurencije", izjavila je Julia Poliscanova iz te udruge.

"Gdje god se utvrde da je bilo nepoštenih subvencija, EU trebao iskoristiti vlastitu industrijsku politiku i mehanizme trgovinske zaštite, kako bi se osiguralo da europska proizvodnja ima šansu biti konkurentna".

ACEA, sektorsko udruženje koje predstavlja europske proizvođače automobila, pozdravila je najavu antisubvencijske istrage protiv kineskih električnih vozila i opisala je kao "pozitivan signal" da Komisija prepoznaje "iskrivljeno tržišno natjecanje" s kojim se sektor suočava.

No, pozitivna reakcija iz tog lobija automobilske industrije koja predstavlja kompanija kao što su Renault, Volkswagen i Jaguar Land Rover, bila je u suprotnosti s reakcijom iz njemačkog sektorskog udruženja VDA.

Kritike iz Njemačke i Kine

VDA, koja zastupa interese njemačkih proizvođača, zauzela je nešto trezveniji ton, upozorivši kako se "moraju uzeti u obzir i moguće protureakcije Kine".

I doista, izgledno je da će Kina biti nezadovoljna najavom Komisije.

Kineska gospodarska komora u EU, primjerice, izrazila je "snažnu zabrinutost i protivljenje" nakon najave istrage, ustvrdivši da je povećanje tržišnog udjela kineskih proizvođača na europskom tržištu samo posljedica "značajne industrijske prednosti" koju su razvili na domaćem tržištu, a ne, kako je navela von der Leyen, državnih subvencija.

Postoji opasnost da bi se Kina mogla osvetiti uvođenjem vlastitih trgovinskih restrikcija, što bi najviše moglo utjecati na njemačku industriju jer je ona najizloženija kineskom tržištu. Osim toga, to bi moglo dovesti i do poskupljenja električnih vozila, što bi bilo u suprotnosti s ciljem EU da se potpuno dekarbonizira cestovni promet.

U svojem govoru von der Leyen je pozvala je na pošteno natjecanje, umjesto na "utrku do dna", no mogla bi na kraju dobiti utrku u drugom smjeru - prema sve većim trgovinskim tarifama.

(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: How will the EU’s investigation into Chinese electric vehicle subsidies work?)