Gospodarstvo

U HRVATSKOJ JAČA SVIJEST O ODRŽIVOSTI POSLOVANJA: Svaki drugi kupac neće proizvode tvrtki koje nisu društveno odgovorne

Autor Adriano Milovan

Istraživanje Masterindex pokazuje i da sve više građana razdvaja otpad te da je takvih sada 81 posto, što je pet postotnih bodova više nego lani

Kupnja
Izvor: BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia

Dok Hrvatsku trese tradicionalna potrošačka groznica u prosincu, ispod radara prolaze promjene u trendovima ponašanja potrošača.

Istraživanje koje je za Mastercard nedavno provela agencija Improve pokazalo je da hrvatski potrošači postaju sve osjetljiviji kada je riječ o društveno odgovornom poslovanju tvrtki, a posebno o ekološkoj komponenti proizvoda. O tim karakteristikama kompanija sve više ovise i odluke potrošača o kupnji proizvoda ili usluga.

Građani racionalnije troše resurse

Tako je istraživanje pokazalo da čak 81 posto ispitanika u Hrvatskoj redovito odvaja i reciklira otpad. To je za pet postotnih bodova više nego prije godinu dana.

Štoviše, istraživanje Masterindex pokazuje i da resurse u kućanstvu sada racionalno nastoji trošiti 79 posto ispitanika. Drugim riječima, građani više paze da se hrana ne baca, ali brinu i o potrošnji vode, kao i o tome da gase rasvjetu i uređaje kada ih ne koriste.

Sve više njih u trgovinu ide i s vlastitim vrećicama. Takvih je u novom istraživanju 78 posto.

Otprilike isti udio ispitanika, njih 77 posto, koristi i štedne žarulje, pokazuje istraživanje Masterindex.

"Ova ponašanja češća su kod više obrazovanih te kod onih s višim osobnim primanjima“, ocjenjuju u Mastercardu.

Visoka inflacija i odluke lokalnih vlasti

No, nije sve u obrazovanju i dubini džepa. Naime, veću sklonost štednji u ovoj, ali i prošloj godini, nesumnjivo možemo pripisati visokoj inflaciji, s kakvom se Hrvatska nije suočavala još od sredine 90-ih godina prošlog stoljeća, kada se u jeku rata suočila s hiperinflacijom.

S druge strane, veće razdvajanje otpada posljedica je i mjera koje su lokalne vlasti, posebno u Zagrebu, poduzele kako bi građane potakle da razdvajaju otpad. Tako nešto je još do prije nekoliko godina bilo teško zamislivo ili vrlo rijetko.

Sve više se kupuju hibridna i električna vozila

Rast ekološke svijesti pokazuje i podatak da bi 41 posto ispitanika, kada bi kupovali novi automobil, odabrali hibridno ili električno vozilo.

Inače, hibridna i električna vozila u Hrvatskoj su razmjerno slabo zastupljena, iako interes za njima posljednjih godina raste, Osim svijesti o potrebi zaštite okoliša, na rast njihove popularnosti utječu i politike EU koje potiču korištenje upravo takvih automobila.

Potrošačima važniji odnos tvrtki prema zaposlenicima nego njihova ekonomska snaga

Osim ekološke svijesti, u porastu je i svijest o važnosti društveno odgovornog poslovanja tvrtki.

Istraživanje pokazuje da čak 71 posto ispitanika smatra da je transparentno poslovanje kompanije i pošten odnos prema zaposlenicima, ali i dobavljačima i kupcima, važnije za procjenu kompanije od njene ekonomske snage.

Prilikom kupnje, 43 posto građana daje prednost proizvodima i uslugama brendova koji su društveno odgovorni, čak i kada su skuplji, pokazuje istraživanje.

"Svaki drugi građanin bi prestao kupovati proizvode određene kompanije ako nisu proizvedeni na društveno odgovoran način, a jednako toliko ih je spremno platiti više za proizvode iz ekološkog uzgoja“, ocjenjuju u Mastercardu, analizirajući rezultate istraživanja.

Istraživanje je, inače, provedeno u listopadu. Obuhvatilo je 1018 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj, u dobi od 18 do 55 godina.

'Društveno odgovorno poslovanje danas nužno za uspjeh tvrtke'

"Čak 84 posto ispitanika smatra da održivo poslovanje ima pozitivan utjecaj na opći dojam o kompaniji ili brendu. Ovo je još jedan pokazatelj da sve veći broj ljudi sve više cijeni održivost, poštivanje raznolikosti i uključivost u poslovnom okruženju. To nije samo trend, već ključna odrednica koja oblikuje percepciju potrošača o vrijednosti tvrtki i njihovih proizvoda“, kaže Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.

Dodaje kako integracija svih tih vrijednosti u poslovnu strategiju danas više "nije samo nužnost, već i prilika za stvaranje autentičnih veza s potrošačima i dugoročne vrijednosti za sve dionike“.

Građani tvrde da bolje razumiju što znači održivost poslovanja

U prilog tome govore i podaci iz istraživanja koja ukazuju na jačanje razumijevanja što održivost zapravo znači.

Tako u ovoj godini gotovo četvrtina ispitanika, odnosno njih 24 posto, svoje poznavanje održivosti ocjenjuje kao dobro i vrlo dobro. To je šest postotnih bodova više nego u 2022. godini.

S druge strane, broj onih koji smatraju da su slabo upoznati s održivošću poslovanja je u padu. Takvih je u ovogodišnjem istraživanju bilo 17 posto, dok ih je lani bilo 24 posto, pokazuju podaci istraživanja.