Kineski automobili daleko su od preplavljivanja njemačkog tržišta - njihov udio u ukupnoj prodaji automobila u Njemačkoj i dalje je nizak, no raste u segmentu električnih vozila, što zabrinjava i političare i europske proizvođače
Sve veća ponuda kineskih proizvođača električnih vozila brine europske političare, koji smatraju da je položaj Europe i europske industrije zbog toga ugrožen i to na tržištu koje se brzo razvija i raste.
U svom govoru o stanju Europske unije u rujnu predsjednica Komisije Ursula von der Leyen upozorila je da su "globalna tržišta sada preplavljena jeftinijim kineskim električnim automobilima" i stoga najavila pokretanje istrage o kineskim subvencijama koja bi mogla dovesti do uvođenja novih carina na uvoz kineskih vozila.
Na kineske proizvođače otpada samo 1,4 posto novoregistriranih automobila u Njemačkoj
Međutim, u Njemačkoj, kineski proizvođači još su daleko od takvog "poplavljivanja" tržišta, jer na njih otpada samo 1,4 posto novoregistriranih automobila u razdoblju od siječnja do rujna ove godine, po podacima koje je u četvrtak objavila njemačka agencija za automoto prijevoz.
Međutim, kad se gledaju samo električni automobili udio kineskih proizvođača raste, te su u prvih devet mjeseci 2023. dosegnuli tržišni udio od 5,8 posto.
Iako u tu brojku spadaju marke kao što su kineski BYD, Great Wall Motors i NIO, neki kineski proizvođači su izostavljeni, izjavio je za Euractiv glasnogovornik njemačke udruge automobilske industrije VDA. A te brojke bi mogle ubuduće rasti, jer sve više kineskih brendova ulazi na njemačko tržište.
Skeptične reakcije
U Njemačkoj je najava istrage von der Leyen naišla na skeptične reakcije, jer se proizvođači boje potencijalne osvete kineske vlade. Pritom i neki političari izražavaju zabrinutost jer bi to moglo dovesti do gubitka položaja kojeg Europa ima kao pobornica slobodne trgovine i otvorenog pristupa tržištu, što je uostalom i ključno za njemačke izvozno orijentirane industrije.
Oko toga su podijeljeni i zastupnici unutar europskih Pučana (EPP), stranke iz koje dolazi i sama von der Leyen.
Bavarski zastupnik EPP-a Markus Ferber upozorio je kako bi se trgovinski rat s Kinom "mogao brzo pretvoriti u sljedeći čavao u lijesu za Njemačku kao automobilsku lokaciju". Međutim, šef EPP-a Manfred Weber, također iz bavarske stranke CSU, pozdravio je tu najavu.
Udio električnih automobila u Njemačkoj raste unatoč manjim subvencijama
Unatoč znatno smanjenim subvencijama za kupnju električnih automobila, njihov udio u Njemačkoj i dalje raste.
U rujnu 2023. u Njemačkoj je registrirano ukupno 224.500 novih automobila, od čega su 47.120 bila električna vozila (ili potpuno električna ili plug-in hibridna), što čini udio od 20 posto.
Iako je taj broj bio manji od onog iz rujna 2022. godine, kad se gleda cijela godina broj prodanih električnih automobila znatno je porastao u odnosu na 2022. godinu.
Pad u rujnu uglavnom je posljedica okončanja subvencija za gospodarska električna vozila, koje su se prestale davati u kolovozu 2023. Tada je prodaja u posljednjem trenutku dosegnula rekord, a zatim naglo pala.
Dok je takozvani "ekološki bonus" za privatne kupce smanjen i na početku godine, u prvih devet mjeseci 2023. došlo je do ukupnog povećanja prodaje električnih automobila za pet posto u usporedbi s istim razdobljem 2022. godine.
Bonus za privatne kupce smanjen je u siječnju 2023. s 5000 eura na 3000 eura, za električne automobile skuplje od 40.000 eura, i sa 6000 eura na 4500 eura za jeftinije automobile. Bonusi su potpuno ukinuti za plug-in hibridna vozila koja imaju i električni motor i motor s unutarnjim sagorijevanjem.
Zbog toga je došlo do pada registracije novih plug-in hibrida, što je, međutim, više nego neutralizirano sve većim brojem isključivo baterijski pogonjenih električnih vozila.
'Pogrešno smanjivati potpore malo po malo'
Rezanje subvencija je naišlo kritike bavarskog pokrajinskog premijera i šefa CSU-a Markusa Södera, koji je trenutno u kampanji za regionalne izbore, a koji je rekao da je "pogrešno smanjivati potpore malo po malo, posebice s obzirom da smo u međunarodnom kontekstu".
Od 47.120 električnih automobila registriranih u rujnu, samo je 2045 bilo kineske proizvodnje, a manje od 200 najveće kineske kompanije BYD.
U samoj Kini, BYD je po tržišnom udjelu prestigao Volkswagen, najvećeg njemačkog proizvođača automobila, što je izazvalo strah da bi njemački proizvođači mogli zaostati na tom najvećem svjetskom tržištu automobila.
Iako Francuska razmatra ograničavanje svojih subvencija samo na europske proizvođače električnih vozila i isključivanje kineskih vozila zbog visoke stope ugljenom pogonjene energije u proizvodnji, Njemačka zasad ne razmatra takav potez.
Njemačka nešto iznad prosjeka Unije
Udio alektričnih automobila na tržištu u Njemačkoj je nešto iznad prosjeka EU.
U prvoj polovici 2023. u Njemačkoj je udio električnih i hibridnih vozila bio 21,7 posto od ukupne prodaje, dok je na razini EU taj udio bio 20,3 posto, navodi udruga automobilske industrije ACEA.
U Švedskoj je taj udio bio najveći, oko 58 posto, a Belgija, Danska, Finska, Francuska, Irska, Luksemburg, Malta, Nizozemska i Portugal imaju veći udio od Njemačke. U drugim zemljama EU, posebice na istoku, udio je bio znatno niži.
Na sajmu automobila IAA u Munchenu u rujnu, njemački kancelar Olaf Scholz pozvao je proizvođače da učine električne automobile dostupnijima svima, i to uvođenjem više modela u nižim cjenovnim kategorijama, jer u tom području njemački proizvođači debelo zaostaju.
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Chinese cars far from ‘flooding’ Germany, despite political jitters)