Gospodarstvo

SVJETSKI DAN PIVA: Dok Njemačka bilježi pad potrošnje, sve više pivopija okreće se bezalkoholnim varijantama

Proizvodnja bezalkoholnog piva u Njemačkoj gotovo se udvostručila u posljednjih desetak godina, dok je potrošnja alkoholnog piva zabilježila u blagom padu, vidi se iz analize objavljene prigodom Svjetskog dana piva.

epa10189550 People toast with beer mugs in the Paulaner beer tent during the opening of the 187th edition of the traditional Oktoberfest beer and amusement festival in Bavaria's state capital of Munich, Germany, 17 September 2022. The Oktoberfest 2022 runs from 17 September to 03 October 2022 and several millions of visitors are expected from all over the world. The event resumes after being canceled for two years in a row due to the coronavirus disease (COVID-19) pandemic. EPA-EFE/CHRISTIAN BRUNA
Izvor: CHRISTIAN BRUNA/EPA

Svjetski dan piva obilježava se prvog petka u kolovozu, na inicijativu koja je pokrenuta u Kaliforniji 2007. godine.

U Njemačkoj je pivo jedna od osnovnih prehrambenih namirnica: u prvoj polovici 2023. njemačke pivovare prodale su ukupno 4,2 milijarde litara piva, od čega je 3,4 milijarde (82 posto) prodano kupcima u Njemačkoj.

Već ta domaća proizvodnja - što isključuje pivo iz uvoza - znači da su prosjeku Nijemci popili oko 41 litre piva po glavi stanovnika u prvih šest mjeseci ove godine.

Po podacima za 2021. japanske pivovare Kirin koja svake godine objavljuje izvješće o globalnoj potrošnji piva, Njemačka je tek sedma na svijetu, sa ukupno 90,4 litara po glavi stanovnika, što je blago smanjenje u odnosu na 2020. Prva tri mjesta drže Češka (184,1), Austrija (98,7) i Litva (96,3). 

Hrvatska je 2021. bila deseta na svijetu, s 82,4 litre po glavi stanovnika. Od drugih država iz regije koje su ušle u top 35 su Slovenija (14. mjesto, 78,7 litara) i Bosna i Hercegovina (23. mjesto, 68,5 litara).

Bezalkoholno pivo u porastu

Međutim, dugoročno gledano, prodaja njemačkih pivovara u laganom je padu, po podaci koje je u utorak objavila njemačka savezna statistička agencija. U posljednjih 10 godina, prodaja piva u prvih šest mjeseci godine pala je za više od 12 posto.

No, potrošnja piva znatno varira tijekom godine i puno je veća u ljetnim mjesecima u odnosu na ostatak godine.

U isto vrijeme, bezalkoholna piva postaju sve popularnija. U posljednjih 10 godina proizvodnja bezalkoholnog piva u Njemačkoj porasla je za 97 posto i u 2022. godini iznosila je oko 474 milijuna litara.

Povećana potražnja za bezalkoholnim pivom u skladu je sa širim trendom blagog pada opće konzumacije svih vrsta alkohola u Njemačkoj. Međutim, s prosječnom stopom potrošnje od preko 10 litara čistog alkohola koju prosječan Nijemac konzumira u godinu dana, Nijemci su i dalje u svjetskom vrhu, po podacima Svjetske zdravstvene organizacija (WHO).

Pivovare u problemima

No, njemačke pivovare bore se sa sve većim troškovima proizvodnje, priopćila je njihova krovna organizacija DBB.

"Kao i skoro svi proizvođači hrane i pića, pivovare se i dalje moraju nositi s velikim pritiscima zbog konstantno visokih i rastućih troškova," rekao je direktor DBB Holger Eichele u priopćenju objavljenom u lipnju.

DBB se također protivi prijedlogu Europske komisije za reguliranje ambalaže i otpada, za kojeg tvrde kako potkopava postojeći njemački sustav odlaganja plastičnih i staklenih boca.

I izvan Njemačke pivari se, čini se, bore. Nizozemska pivarska skupina Heineken smanjila je u ponedjeljak svoje gospodarske izglede, navodeći kao razlog „blažu” od predviđene potražnje i rastuće troškove.

A i izvan Njemačke čini se da europske pivovare imaju problema - u ponedjeljak je nizozemska multinacionalna kompanija Heineken objavila poslovne rezultate za prvu polovicu 2023. godine, u kojima je zabilježen pad operativne dobiti za 22 posto, i u kojem se prognoziraju slabija potražnja i još veći troškovi u narednom periodu.

(Preveo i uredio David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Germany develops taste for alcohol-free beer)