Dogovor je postignut s Njemačkom i ostalim članicama koje su pokušale blokirati nova pravila u automobilskoj industriji čiji je cilj smanjenje štetnih plinova
Države članice Europske unije postigle su u ponedjeljak suglasnost da se zabrani prodaja novih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035., nakon što je s Njemačkom postignut dogovor da se iz zabrane izuzmu motori koji će koristiti sintetička, e-goriva.
Dogovor je postignut na razini zamjenika stalnih predstavnika država članica (Coreper I), a u utorak bi ga trebali potvrditi ministri energetike na svom redovitom sastanku, priopćilo je švedsko predsjedništvo.
Njemačka blokada u posljednjem trenutku
Početkom ovoga mjeseca Njemačka je blokirala već usuglašeni zakon o zabrani prodaje novih vozila s motorima na unutarnje izgaranje nakon 2035. godine.
Zakon je već izglasan u Europskom parlamentu i bila je preostala još samo formalna odluka u Vijeću, ali ju je Njemačka u posljednji čas blokirala, što je krajnje neobično jer je u toj fazi odlučivanja odluka Vijeća najčešće samo formalnost.
Uvodi se nova kategorija vozila
Europska komisija je postigla u subotu dogovor s Njemačkom prema kojem će postojeći tekst zakona o zabrani vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem ostati nepromijenjen, a Komisija se obvezala da će donijeti delegiranu uredbu do jeseni ove godine kojom će se uvesti nova kategorija vozila u EU za automobile koji mogu pokretati samo ugljično neutralna goriva.
Sintetička ili e-goriva proizvode se iz čistog vodika i ugljikova dioksida koji se uzima iz atmosfere. Ta se goriva mogu koristiti u današnjim motorima s unutarnjim izgaranjem. Izgaranjem tih goriva oslobađa se ugljikov dioksid koji je već uzet iz atmosfere pa ne pridonosi povećanju emisija ugljikova dioksida, te će se prema delegiranoj uredbi to smatrati ugljično-neutralnim gorivom.
Tehnologija proizvodnje e-goriva još u povojima
Tehnologija proizvodnje e-goriva još je u povojima i daleko je od komercijalizacije. Za njihovu proizvodnju potrebne su goleme količine električne energije iz obnovljivih izvora kako bi se elektrolizom dobio čisti vodik.
Njemačka je na svoju stranu uspjela pridobiti još nekoliko članica poput Italije, Poljske i Bugarske i na taj je način mogla blokirati odluku u Vijeću.
Mnogi upozoravaju na mogućnost zlouporabe jer će se i nakon 2035. na benzinskim crpkama prodavati klasična goriva budući da će i tada prometovati vozila proizvedena prije te godine.