Istraživanje PwC-a upućuje na zaključak da će potrošači nastaviti štedjeti i u narednim mjesecima
Visoka inflacija uvelike je već promijenila navike potrošača u svijetu, a nastavit će ih mijenjati, kako sada stvari stoje, i u budućnosti.
Pokazuje to istraživanje konzultantske tvrtke PwC koje je krajem prošle godine provedeno na uzorku od 9180 potrošača iz 25 zemalja, a čiji su rezultati objavljeni u četvrtak.
Potrošači u strahu za osobnu financijsku situaciju
Rezultati su takvi da bi trebali zabrinuti trgovce. Naime, čak 69 posto potrošača kaže da se suzdržava od kupnje stvari koje ne smatra nužnima za život, a 90 posto potrošača kaže da već štedi.
Polovina potrošača zabrinuta je ili jako zabrinuta za osobnu financijsku situaciju. Većina potrošača u narednih šest mjeseci očekuje smanjenje izdataka jer jednostavno namjerava manje trošiti.
Najveće žrtve inflacije - luksuzni proizvodi, moda i putovanja
Među najvećim žrtvama velik rasta troškova života su luksuzni proizvodi, moda i putovanja, pokazuje istraživanje.
Potrošnju na luksuzne proizvode u narednih pola godine namjerava smanjiti 53 posto potrošača, modu će manje pratiti 41 posto kupaca, dok 43 posto potrošača namjerava smanjiti putovanja.
Znatan pad trebale bi zabilježiti i virtualne internetske aktivnosti, potrošnju na koje namjerava srezati 42 posto potrošača, pokazuje istraživanje PwC-a.
Sve više se kupuje na akcijama
S druge strane, potrošači najmanje planiraju smanjiti potrošnju na živežne namirnice. No, zabrinjava podatak da čak i tu osnovnu potrošnju namjerava smanjiti gotovo četvrtina ispitanika, odnosno njih 24 posto.
U porastu je i kupnja na akcijama. Naime, gotovo polovica ispitanika, ili njih 49 posto, kaže da proizvode kupuje na posebnim promotivnim akcijama, 46 posto ispitanika kaže da nastoji pronaći trgovca koji nudi bolju vrijednost za novac, a 40 posto ih uspoređuje cijene među trgovinama putem interneta. Mnogi kupuju i na veliko, kako bi uštedjeli.
Na ponašanje u uvjetima inflacije utječe i demografija
Inače, najveću zabrinutost pokazuje generacija X, čijih je 47 posto pripadnika zabrinuto za ono što im nosi sutra. Stoga je ta dobna skupina i ograničila svoju potrošnju.
Pripadnici poslijeratne generacije, "baby boomeri", zabrinuti su do određene mjere, odnosno zabrinutost iskazuje njih 33 posto. I oni ograničavaju potrošnju.
Za razliku od njih, milenijalci su zabrinuti, ali ne mijenjaju svoje ponašanje, ističu u PwC-u.
"Kriza uzrokovana porastom troškova života ima značajan utjecaj na način na koji potrošači kupuju, kako u trgovinama, tako i na internetu. Kako cijene rastu, potrošači diljem svijeta smanjuju potrošnju koja nije nužna, a više vremena troše tražeći povoljnije alternative", ocijenila je Sabine Durand-Hayes, globalna voditeljica usluga za potrošačka tržišta iz PwC-a Francuska.
Postoje proizvodi za koje su kupci i dalje spremni platiti više
Unatoč tome, potrošači kažu da su još uvijek spremni platiti više za održive kategorije proizvoda.
Tako je 78 posto potrošača spremno platiti više za proizvod koji je proizveden lokalno, 77 posto ih je spremno platiti više za proizvod koji je izrađen od recikliranih, održivih ili ekološki prihvatljivih materijala, a 75 posto za proizvod koji je proizvela tvrtka poznata po etičkom poslovanju, zaključuju u PwC-u.