Energetika

ŠTETNE EMISIJE NO2 U EU: Cestovni promet još uvijek zagađuje više od preporučenih razina; imamo podatak i za Zagreb

Autor Euractiv/Valentina Romano

Iako su stope emisija dušikovog dioksida (NO2) u EU i Velikoj Britaniji u silaznom trendu, po barem jednom istraživanju one još uvijek nisu unutar smjernica koje propisuje Svjetska zdravstvena organizacija (WHO).

Izvor: Unsplash/Jacek Dylag

Koncentracije tog zagađivača prošle godine su premašile granice koje propisuje WHO u svim glavnim gradovima 27 zemalja EU i Velike Britanije, vidi se iz izvješća kojeg je objavio Centar za istraživanje energetike i čistog zraka (Centre for Research on Energy and Clean Air, CREA), neovisni think tank specijaliziran za pročavanje zagađenosti zraka.

Dušikov dioksid nastaje kao nuspojava sagorijevanja goriva u prijevozu i industriji, a pri udisanju može imati štetne posljedice za ljudski dišni sustav.

U 2020. godini sektor cestovnog prijevoza bio je glavni izvor emisija dušikovih oksida - iz njega je došlo 37 posto svih takvih emisija. Drugi najveći zagađivač je bila poljoprivreda (19 posto), a na trećem mjestu industrija proizvodnje i ekstrakcije resursa (15 posto), po podacima koje je objavila Europska agencija za okoliš (EEA). 

To je velik problem za javno zdravstvo, jer većina emisija koje nastaju kao nuspojava u cestovnom prijevozu ispuštaju se u urbanim područjima s velikom gustoćom stanovništva, što vodi do visokih razina izloženosti ljudi tom zagađivaču, kažu analitičari u izvješću koje je objavila CREA.

"Proteklog tjedna Europski parlament je odobrio zabranu prodaje novih automobila na fosilna goriva do 2035. Međutim, koncentracije NO2 i njegove posljedice za ljudsko zdravlje u gradovima širom Europe i dalje su previsoke," kaže Erika Uusivuori, njihova analitičarka za Europu i jedna od autorica izvješća.

"Zakonodavac mora naći nova rješenja za smanjenje emisija vezanih za transport - a potrebno je naći rješenje i za druga područja na koja otpada velika količina emisija, poput proizvodnje električne energije," dodaje Uusivuori.

Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) je 2021. ažurirala svoje smjernice za kvalitetu zraka u svjetlu najnovijih znanstvenih podataka. Uvedena je dnevna, 24-satna, granica za emisije, te je pooštrena dozvoljena godišnja granica za koncentraciju NO2 u zraku.

Iako smjernice nisu zakonski obvezujuće, one mogu poslužiti državama kao indikator za postavljanje nacionalnog standarda. A kad bi se standardi pojedinih država uskladili s preporukama WHO. tvrdi se u izvješću, to bi godišnje moglo spriječiti oko 250.000 smrtnih slučajeva u Europi za koje se procjenjuje da su vezani uz udisanje dušikovog dioksida.

Usporedba godišnjih stopa oboljenja i smrtnih slučajeva vezanih za emisije NO2 u 27 država EU i u Velikoj Britaniji koja pokazuje razliku u utjecaju na zdravlje po europskim standardima dopuštenih emisija i preporukom Svjetske zdravstvene organizacije (CREA air pollution health impact portal)
Izvor: Euractiv/CREA

U Europi svake godine umire oko 430.000 ljudi zbog posljedica zagađenosti zraka emisijama NO2 koje su trenutno unutar propisanih europskih koncentracija. Kad bi se Europa uskladila s preporukama WHO, ta brojka bi mogla pasti za gotovo 60 posto, na manje od 180.000 ljudi, kažu analitičari iz CREA.

U godinama između 2016. i 2021. uočen je trend konstantnog smanjenja razina NO2 izmjerenih u većini glavnih gradova EU. To uključuje i 2020. i 2021. godinu, kad su emisije bile neuobičajeno niske zbog drastičnog smanjenja cestovnog prometa uslijed restrikcija vezanih za Covid-19.

Godišnji prosjek emisija NO2 u šest prijestolnica EU u razdoblju između 2016. i 2021. (Izvješće centra CREA, po podacima Europske agencija za okoliš (EEA) i britanskog ministarstva za okoliš (Defra))
Izvor: Euractiv/CREA

Najniže razine zagađenosti NO2 po europskim prijestolnicama su u Tallinnu (Estonija) i u Stockholmu (Švedska), dok je zagađenost najgora u Ateni (Grčka) i Bukureštu (Rumunjska). No, unatoč općem smanjenju emisija, razine zagađenja iz svih izvora širom EU i dalje su previsoke u odnosu na preporuke WHO.

Za ilustraciju, CREA je za svaki grad izračunala tzv. overshoot day, tj. dan emisijskog duga - radi se o datumu u godini kad pojedini grad dosegne i premaši godišnju razinu zagađenja dušikovim dioksidom. Po njihovom izračunu, čak 21 europska prijestolnica je dosegnula taj dan u prvoj polovici godine. Među njima je prvi bio Pariz, koji je do tog dana stigao već 31. ožujka.

Europske prijestolnice poredane po danu emisijskog duga (overshoot day) za razine NO2 u zraku. Raniji datum ukazuje na veću zagađenost. (Izvješće centra CREA, po podacima Europske agencija za okoliš (EEA) i britanskog ministarstva za okoliš (Defra))
Izvor: Euractiv/CREA

Preporuke za nove mjere

CREA također izdaje preporuke zakonodavcima osmišljene za poboljšanje standarda kvalitete zraka i očuvanje zdravlja građana.

Predlažu uvođenje strožih standarda u postojeću Direktivu o kvaliteti zraka EU iz 2008. godine, kao i reviziju Direktive o industrijskim emisijama iz 2010.

Također traže da se budući standardi za emisije nazvani Euro 7 koje je u studenom 2022. predložila Europska komisija uvedu što prije, kao i proširenje mreže električnih punionica za automobile kako bi se njom pokrile sve europske prometnice.

(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Traffic-linked air pollution exceeds WHO limits across UK, EU capitals: study)