Energetika

NIŠTA OD NOVIH PROPISA ZA PRIVATNE AVIONE: Europska komisija odbacuje prijedlog pet zemalja koje traže stroža pravila

Autor Euractiv/Sean Goulding Carroll

Belgija i Irska u četvrtak su se na sastanku ministara prometa EU pridružile Austriji, Francuskoj i Nizozemskoj u zagovaranju strožih propisa za emisije koje ispuštaju privatni zrakoplovi

epa06502031 Visitors are seen exiting a Gulfstream G500 private jet (L) at the static display of the Singapore Airshow at the Changi Exhibition Centre in Singapore, 07 February 2018. The Singapore Airshow will take place from 06 to 11 February 2018 and will showcase aviation and defense technologies from around the world. EPA-EFE/WALLACE WOON
Izvor: WALLACE WOON/EPA

No, unatoč pritiscima država članica, povjerenica Europske komisije za promet, Adina Vălean, potvrdila je da nema "nikakvu namjeru" predložiti nove mjere za regulaciju privatnog zrakoplovstva do kraja isteka mandata sadašnje Komisije.

Vălean je novinarima rekla da joj je prioritet doći do rješenja za zračni promet u cjelini, umjesto da se privatne zrakoplove izdvaja u posebnu kategoriju.

Sastanak ministara prometa

Ministri prometa iz 27 država članica EU sastali su se u Luksemburgu u četvrtak radi razgovora o nizu pitanja, uključujući i ekološke posljedice koje u zračnom prometu rade privatni zrakoplovi.

Prije sastanka tog Vijeća za promet, Austrija, Francuska i Nizozemska poslale su zajedničko pismo šefu za europsku klimatsku politiku Fransu Timmermansu i povjerenici za promet, u kojem tvrde da je rješavanje problema emisija privatnih zrakoplova vezano za "klimatsku pravdu".

"Ovaj tip zračnog prometa ima prekomjernu količinu emisija i stoga je potpuno opravdano izložen kritikama", napisali su ministri iz te tri države.

"Imajući to na umu, nedavni apeli da se nešto napravi, primjerice da se uvede zabrana letenja privatnim zrakoplovima, sasvim su razumljivi i zaslužuju primjeren odgovor".

Trojac je naveo da su "izuzetno visoke emisije CO2 po pojedinom korisniku" koje proizvodi privatno zrakoplovstvo nepravedne, budući da to znači da mali broj ljudi "neproporcionalno mnogo šteti cijeloj zajednici".

Hobi bogatih

"Letenje privatnim mlažnjacima je hobi kojim se bave superbogati. Ali ne možemo svi plaćati za to", rekla je austrijska ministrica za zaštitu klime Leonore Gewessler.

"Tu nam trebaju stroža pravila. Svatko tko šteti našoj klimi mora također dati pošten doprinos".

Privatni zrakoplovi veći zagađivači od komercijalnih

Izvješće nevladine organizacije za okoliš Transport & Environment pokazuje da privatni zrakoplovi zagađuju pet do 14 puta više po pojedinom putniku u usporedbi s komercijalnim letovima. Prema istraživanju koje je objavila konzultantska tvrtka CE Delft u ožujku ove godine, broj privatnih letova u Europi u stalnom je porastu i dosegnuo je 572,806 u 2022. godini.

Govoreći u Luksemburgu u četvrtak, francuski ministar prometa Clement Beaune pozvao je na "trezveniji pristup" oporezivanju privatnih zrakoplova, na europskoj razini.

"Ovo je područje u kojem možemo simbolično pokazati kako možemo zajednički raditi na suzbijanju emisija," rekao je.

To je podržao i belgijski ministar za mobilnost Georges Gilkinet, koji je rekao da je potrebno da "svatko plati pravu cijenu za svoje prijevozno sredstvo".

"Naši građani ne mogu razumjeti da manjina koja koristi privatne zrakoplove može njima letjeti bez ikakvih ograničenja, i pritom imati nesrezmjerno velik utjecaj na klimu... Moramo pokazati da se teret napora za borbu protiv klimatskih promjena pravedno dijele, osobito danas, godinu dana nakon eksplozije cijena energije", dodao je Gilkinet.

Iako je u izjavama bio nešto oprezniji, irski ministar Jack Chambers dodao je da bi trebalo istražiti "sve razumne opcije" kako bi se osiguralo da privatni zrakoplovi "u potpunosti doprinose našim klimatskim ciljevima".

"Ključno je da svi sektori zrakoplovstva doprinose smanjenju emisija, što uključuje i privatne avione".

Tržišne mjere

Nasuprot tome, ministri iz Njemačke i s Malte pokazali su skepsu prema novom regulatornom pritisku.

Njemačka podržava tržišne mjere za smanjenje emisija, dok je Malta upozorila na potencijalne utjecaje na prometnu povezanost ako regulacija "ode predaleko".

Njemački ministar prometa Volker Wissing, iz liberalne stranke FDP, dao je kratku izjavu u kojoj je kao najbolji alat za rješavanje emisija u zračnom prometu podržao europsko tržište zrakoplovnih emisija.

"Moramo odrediti koje letove treba uzeti u obzir kada je riječ o postojećim klimatskim mjerama, među kojima su i planovi za ažuriranje europskog sustava trgovine emisijama... Mislim da bi to bilo produktivnije, nego da se isključivog fokusiramo na privatne zrakoplove", dodao je Wissing.

Mala otočna država Malta upozorila je da bi stroža regulacija mogla nesrazmjerno utjecati na nju.

"Treba imati na umu da poslovna avijacija također služi kao važna veza u državama poput Malte, gdje su druge opcije za poslovni prijevoz prilično ograničene", rekao je malteški ministar prometa Aaron Farrugia, i dodao da je potrebno osigurati da mjere za zaštitu klime budu "geografski pravedne i da ne ometaju gospodarski razvoj, inovacije i uvođenje novih tehnologija".

(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Commission rules out new private jet measures despite member state push)