Slovenski parlament usvojio je zakon koji bi trebao značajno potaknuti proširenje infrastrukture za opskrbu alternativnim gorivima i brže prihvaćanje električnih vozila
Novi propisi, koje aktualna vlada opisuje kao temelj za zelenu tranziciju, predviđa stvaranje guste i javno dostupne infrastrukturne mreže za punjenje i opskrbu alternativnim gorivima.
Iako se u zakonu spominju i hidrogen i druge vrste alternativnih goriva, fokus je ipak na električnoj mobilnosti jer se radi o trenutno najrazvijenijoj tehnologiji.
Nude poticaje ulagačima
Primarni cilj je izgradnja guste mreže brzih i ultrabrzih električnih punionica, a infrastrukturnu podršku za to će pružiti državni operater elektroenergetskog sustava, kompanija ELES.
Da bi se postigla potpuna pokrivenost, investitorima se nude poticaji da grade punionice ne samo na komercijalno održivim lokacijama, već i na lokacijama gdje čista komercijalna računica nije dovoljna da bi opravdala takve projekte.
Operatori punionica također će morati slati podatke o kapacitetu i cijenama novoj nacionalnoj digitalnoj platformi, koja će također nuditi i informacije o potencijalnim novim lokacijama na kojima bi se mogle graditi nove punionice.
U Sloveniji je krajem 2022. bilo nešto više od 1.600 punionica za električna vozila.
Novi propisi koštat će 230 milijuna eura
Slovensko Ministarstvo za okoliš, klimatske promjene i energetiku procjenjuje da će propisi iz novog zakona državu koštati oko 230 milijuna eura. Otprilike polovica tog iznosa bit će financirana iz RePowerEU programa europskih fondova, dok će ostatak biti pokriven prihodima iz naknada za registraciju vozila i Nacionalnog fonda za klimatske promjene.
Dosad su električna vozila bila oslobođena plaćanja naknade za registraciju, ali to više neće biti slučaj. Te naknade će se kasnije odrediti dodatnim propisima, no u zakonu se navodi da naknade za električna vozila ne smiju biti veće od onih za vozila na benzin ili dizel iste nominalne snage.
'Slovenija značajno zaostaje u električnim vozilima'
Slovenija spada u europske zemlje koje poprilično zaostaju u usvajanju električnih vozila. U 2021. godini udio električnih vozila na slovenskim cestama bio je samo 1,3 posto.
"Slovenija u ovome značajno zaostaje", izjavio je ministar okoliša Bojan Kumer.
No situacija se posljednnih godina poboljšava: 2022. godine u Sloveniji je bilo u upotrebi gotovo 9.500 električnih vozila, što je porast od preko 40 posto u odnosu na prethodnu godinu.
Ove godine je prodaja električnih vozila još brža, a samo u prva četiri mjeseca ove godine registrirano je gotovo 1500 novih električnih vozila, plus još oko 2000 hibridnih vozila.
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Slovenia passes law to accelerate e-mobility)