Koalicija, u kojoj je osam članica EU predvođenih Češkom, udružila se radi kritike predloženog standarda Euro 7 kojeg Europska komisija želi uvesti za automobilske emisije
Europskoj komisija zagovara Euro 7 pravila koja bi uvela propisana ograničenja štetnih emisija za sve vrste motorna vozila, tj. automobile, kombije, autobuse i kamione, unutar jedinstvenog seta pravila.
Pravila bi vrijedila i za sve vrste goriva i tehnologije, što znači da bi se ista ograničenja primjenjivala na svako vozilo bez obzira koristi li benzin, dizel, električni pogon ili alternativna goriva.
Koalicija zemalja protiv novih pravila
Bugarska, Češka, Francuska, Italija, Mađarska, Poljska, Rumunjska i Slovačka potpisale su zajednički neformalni dokument koji je zatim poslan švedskom predsjedništvu Vijeća EU i Europskoj komisiji. U njemu optužuju Europsku komisiju da novim pravilima opterećuje europske proizvođače automobila dodatnim obvezama koje idu i dalje od ranije dogovorenih ograničenja štetnih emisija i šire usvajanje prijelaza na električne pogone.
Iako je ranije kritizirala pravila Euro 7, Njemačka je ipak odlučila da se neće pridružiti njihovoj koaliciji. Odsustvo Njemačke "moglo bi se pripisati razlozima vezanima za unutrašnju politiku" navodi češki portal Hospodářské noviny, bez objašnjenja koji su to razlozi.
"Mi smo prvi još prošle godine jasno opisali kako je norma Euro 7 manjkava. Od tada smo organizirali i druge zemlje da podrže naš stav, i u tome smo uspjeli", rekao je češki ministar prometa Martin Kupka (ODS/ECR) za Hospodářské noviny.
"Izgradili smo snažno savezništvo za zagovaranje razumnije verzije norme Euro 7. Vjerujem da će se klubu od sadašnjih osam država pridružiti i druge, te da će ih biti više od deset", dodao je.
Smatraju da su očekivanja Europske komisije nerealna
Koalicija koja se protivi normi Euro 7 smatra da su predložena ograničenja emisija nerealna, posebno s obzirom na postavljeni cilj EU da do 2035. godine postupno ukloni s tržišta sve motore na unutarnje izgaranje.
"Mi smo protiv bilo kakvih novih ograničenja za ispušne plinove za automobile i kombije jer bi se time preusmjerile investicije iz tog sektora s nedavno dogovorenih koraka prema nultoj stopi emisija CO2", navodi se u pismu.
Naveli sedam podučja koja žele izmijeniti
Koalicija je navela i sedam konkretnih područja u normi Euro 7 za koja smatraju da ih je potrebno promijeniti. No, glavni zahtjev odnosi se na odgodu primjene predloženih pravila.
Iako se u predloženim mjerama kaže da bi nove norme za automobile trebale stupiti na snagu u srpnju 2025. godine, a za kamione u srpnju 2027. godine, koalicija želi da se to odgodi za najmanje tri godine u slučaju automobila i pet godina za kamione.
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Czech-led coalition of eight countries opposes Euro 7 car emissions standards)