Zdravlje

REKLAMIRANJE DUHANSKIH PROIZVODA: Švedski eurozastupnik kaže da je potrebna regulativa na razini država, a ne cijele EU

Autor Euractiv/Clara Bauer-Babef

Reguliranje reklamiranja elektronskih cigareta bilo bi učinkovitije na razini nacionalnih zakonodavstava umjesto na razini cijele EU, švedski eurozastupnik Johan Nissinen izjavio je u razgovoru za Euractiv.

Izvor: Unsplash/Chiara Summer

U posljednjih nekoliko godina elektronske cigarete i uređaji za udisanje nikotinske pare, tzv. parilice, postali su popularni širom Europe. Upitan za izazove regulative za konzumaciju i marketing takvih proizvoda, Nissinen predlaže da svaka država članica EU uvede vlastita zakonska rješenja.

"Ne želim da EU definira neki određeni model koji bi se onda primjenjivao na sve države. Svaka zemlja se mora fokusirati na sebe. Svaka država je drugačija i ima drugačije duhanske probleme," Johan Nissinen je rekao za Euractiv.

"Europa je previše podijeljena po tom pitanju da bi imala zajedničku regulativu," dodaje Nissinen. "Glavni naglasak mora biti na smanjenju štetnih posljedica. Ako se odluče za oporezivanje, onda se to treba vezati za štetnost određenog proizvoda. na cigarete će onda biti najveći porez, pa će njihova upotreba pasti," kaže Nissinen.

Nissien: e-cigarete se ne bi smjele promicati kao zdrava opcija

Prema istraživanju Eurobarometra iz 2021. godine 76 posto europskih pušača koji su uspjeli ili pokušali prestati pušiti to je učinilo bez ikakve pomoći, 13 posto je za to koristilo proizvode koji su zamjena za nikotin, a 11 posto je upotrebljavalo parilice. Međutim, Nissinen je upozorio da se e-cigarete ne bi smjele promicati kao "zdrava" opcija, i predložio da se za zakonodavstvo koristi švedski model.

"Kod nas postoje alternative za duhan koje su već dugo vremena dozvoljene. Ima puno istraživanja koja ukazuju da su nikotinske vrećice i snus daleko zdraviji od ostalih oblika konzumacije duhana."

Nikotinske vrećice korisnici stavljaju u usta između usana i desni i služe kao zamjena za cigarete. Poznate osobe kao što su nogometaši Zlatan Ibrahimović, Tammy Abraham i Kylian Mbappé viđeni su kako ih koriste u objavama na društvenim mrežama.

Radi bolje prevencije kod djece i tinejdžera trebalo bi poraditi na podizanju svijesti o tradicionalnim cigaretama i novim duhanskim proizvodima u školama, kaže Nissinen.

"Moramo imati iste zakone na društvenim mrežama kao i općenito u ostatku društva - što znači da treba zabraniti reklamiranje parilica, pušenja, ili konzumacije drugih nikotinskih proizvoda."

"Mnogo male djece će isprobati nešto novo bez da išta znaju o tome. Stoga ako barem znaju da se radi o nečemu opasnom, imaju priliku sami o tome donijeti odluku," kaže Nissinen.

Nova direktiva o duhanskim proizvodima

Očekuje se da će Europska komisija revidirati svoju Direktivu o duhanskim proizvodima iz 2014. do kraja mandata trenutne Komisije koji istječe 2024. Nova pravila bi trebala uzeti u obzir porast upotrebe elektroničkih cigareta i drugih novih duhanskih proizvoda, kao i njihovo reklamiranje.

"Za očekivati je da će nova duhanska direktiva propisati veće stope oporezivanja za sve proizvode, i da će biti mnogo stroža," kaže Nissinen. Europska komisija je u lipnju 2022. predložila zabranu u cijeloj EU za aromatizirane varijante proizvoda koji koriste grijani duhan. No, prijedlog se ne odnosi na elektronske cigarete i tekućine.

"Budući da je pušenje uzrok 90 posto svih slučajeva raka pluća, želimo pušenje učiniti što je više moguće neprivlačnim, kako bi se zaštitilo zdravlje građana i spasili životi," rekla je u priopćenju povjerenica Europske komisije za zdravlje, Stella Kyriakides.

"Da bi se to postiglo, ključno je poduzeti snažnije poteze kako bi se smanjila konzumacija duhana... I pritom pratiti ritam konstantnog priljeva novih proizvoda koji dolaze na tržište - što je osobito važno kod zaštite mladih," dodala je.

(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: MEP: E-cigarette ads legislation should be set at national, not EU level)