Sveučilišni medicinski centar u Groningenu (UMCG) koristi AI chatbota koji odgovara na stotine pitanja tjedno koja šalju pacijenti, kako bi se smanjilo opterećenje liječnika i drugog zdravstvenog osoblja.
Početkom prosinca u EU je postignut politički dogovor o novom Zakonu o umjetnoj inteligenciji (AI Act), koji će postati globalno mjerilo za regulaciju te sve popularnije tehnologije. Nedugo prije toga, bolnica UMCG na sjeveru Nizozemske počela je koristiti AI kako bi se pomoglo u odgovaranju na stotine pitanja pacijenata.
Glavni službenik za medicinsko informiranje u bolnici UMCG, dr. Tom van der Laan, je u intervjuu za Euractiv pozvao EU da ne pretjeruje s reguliranjem umjetne inteligencije, jer ta tehnologija bi mogla ublažiti teškoće u sustavu zdravstvene skrbi u toj regiji.
"Nemojmo sad to regulirati do smrti. To bi mogla biti naša jedina prilika da u kratkom roku ostvarimo određenu razinu zdravstvene skrbi za starije osobe, umjesto da budemo preopterećeni i da imamo nižu kvalitetu od one na koju smo navikli... Nemogućnost korištenja ove tehnologije imalo bi ozbiljnije posljedice nego da ju koristimo - i možda bi moglo i malo pridonijeti povećanju rizičnosti," kazao je Van der Laan.
Dr. Chatbot
Van der Laan predvodi upotrebu umjetne inteligencije u bolnici UMCG, koja je prva u Europi uvela tu tehnologiju za odgovaranje na e-mailove pacijenata, koje ljudski djelatnici provjeravaju prije slanja.
Bolnica tjedno prima više od 1.200 pisanih upita o različitim temama, uključujući i pitanja o upotrebi lijekova i ublažavanju boli - što značajno povećava administrativno opterećenje za liječnike i druge zdravstvene djelatnike.
Iako je Van der Laan pohvalio sposobnosti umjetne inteligencije, kazao je kako zdravstvena skrb ipak ostaje ljudska djelatnost. "Umjetna inteligencija može podržati i olakšati naš posao, ali ljudske zdravstvene djelatnice zasad se ne može zamijeniti."
Ipak, rekao je da će umjetna inteligencija svakako promijeniti medicinu, te da je stigla u dobrom trenutku, kad se Europa suočava sa starenjem stanovništva, i kad je sve manje ljudi koji imaju znanje i vještine za brigu o njima.
Više vremena s bolesnicima
Prema Van der Laanu, umjetna inteligencija znači da zdravstveni djelatnici troše manje vremena na administrativne poslove, što znači da provode više vremena s pacijentima. Nadalje, djelatnici u zdravstvu moraju pisati kratke odgovore na upite zbog golemog radnog opterećenja.
Umjetna inteligencija može i poboljšati odgovore kako bi zvučali suosjećajnije - umjetna inteligencija zaželjela je jednom pacijentu sretne blagdane na kraju jednog e-maila, što liječnik koji je u gužvi vjerojatno ne bi napisao.
Van der Laan također koristi umjetnu inteligenciju za pomoć pri obilaženju pacijenata i praćenju promjena u lijekovima koje uzimaju. "To je kao da na ljudskom jeziku postavljate pitanje drugom liječniku. On će smisliti neki odgovor," kazao je Van der Laan.
Američka tvrtka Epic razvila je aplikaciju za umjetnu inteligenciju, i također radi softver za elektroničku bazu pacijenata (EPD) te bolnice, i ima strateško partnerstvo s Microsoftom. Glasnogovornik Epica izjavio je za Euractiv kako se obrada podataka umjetne inteligencije za europske korisnike odvija u "sigurnom okruženju" u Europi.
"Zdravstvene institucije u EU i diljem svijeta koriste naše AI alate kako bi povećale učinkovitost, olakšale i poboljšale rad medicinara, i poboljšale iskustvo pacijenata."
AI chatbot koji je korišten za testiranje u bolnici UMCG nije bio napravljen da uči na iskustvu, tako da robot nije usvajao podatke o pojedinim bolesnicima. Integriran je u EPD kako bi se podaci o pacijentima održavali sigurnima, i koji nisu dostupni Epicu. Temelji se na modelu GPT-4 tvrtke OpenAI - no može se u bilo kojem trenutku prebaciti na neki drugi model, ako se u budućnosti pojavi neki specijaliziran za medicinu.
AI upućuje pacijente ljudskim liječnicima
U Švedskoj je pokrenuta istraga nakon što je testiranje AI chatbota za trijažu pokazalo da u 20 posto slučajeva nije ispravno dao odredio prioritet pacijenata.
U Nizozemsko, Van der Laan kaže da, umjesto davanja netočnih informacija, njihov model ponekad shvati da mu nedostaju potrebne informacije kako bi pružio točan odgovor, te u tim slučajevima preporučuje da se pacijent obrati ljudskom djelatniku.
"Glavno ograničenje jest u tome što mu dajemo upute da ne pruža medicinske savjete, kako time ne bi prešao granicu i postao medicinski uređaj," kazao je.
U narednih nekoliko tjedana niz bolnica u Nizozemskoj koje koriste EPD sustav istog dobavljača koristit će ovu aplikaciju. Prema Van der Laanu, njegovo je korištenje u raznim američkim bolnicama dosad bilo "vrlo pozitivno."
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Dutch hospital info chief as medical chatbot is rolled out: Let’s not regulate AI to death)