Tehnologija

EUROPSKA KOMISIJA ISTRAŽILA KAKO INTERNETSKE TRGOVINE VARAJU POTROŠAČE: Lažno odbrojavaju i skrivaju važne informacije

Autor Adriano Milovan

Gotovo 40 posto internetskih trgovina koristi manipulacije kako bi potaklo potrošače da kupe proizvod ili uslugu, pokazuje novo istraživanje Europske komisije i zemalja članica.

Sve je više manipulacija u internetskoj trgovini, pokazao je nadzor Europske komisije.
Izvor: Pixabay

Otprilike dvije od pet internetskih trgovina oslanjaju se na manipulativne tehnike kako bi prevarile potrošače, pokazao je nadzor internetskih trgovina na području EU, Norveške i Islanda.

Kako je objavila Europska komisija, provjera je obuhvatila 399 internetskih trgovina koje nude raznolike proizvode – od tekstila do elektronike.

Zabrinjavajući rezultati nadzora 

Rezultati nadzora, kojeg su proveli Europska komisija i nacionalna tijela za zaštitu potrošača iz 23 države članice, mogli bi se nazvati zabrinjavajućima, budući da je istraživanje pokazalo kako se 148 internetskih trgovina služi nekim oblikom manipulacija.

"Naše je istraživanje pokazalo da se gotovo 40 posto internetskih trgovina oslanja na razne manipulacije kako bi prevarilo potrošače ili iskoristilo njihove slabe točke. Taj je pristup očito protivan zaštiti potrošača i nekorektan", navodi se u priopćenju Europske komisije.

Tri vrste manipulativnih tehnika

Ističe se kako se manipulativne tehnike kojima se služe internetske trgovine mogu svrstati u tri kategorije.

Prva se odnosi na lažna odbrojavanja koja impliciraju da postoji rok za kupnju nekog proizvoda. Takvu manipulaciju koriste 42 internetske trgovine, pokazalo je istraživanje.

Tu su, nadalje, i internetske stranice koje su dizajnirane na način da potrošače navode na kupnju, pretplatu i neki odabir. Spomenutu tehniku koriste, pokazalo je istraživanje, 54 internetske trgovine.

Ipak, veći dio internetskih trgovina koje se služe manipulacijama, njih 70 iz istraživanja, odlučio se za potpuno ili djelomično skrivanje važnih informacija od potrošača. Među tim su informacijama troškovi dostave, zatim sastav proizvoda i postojanje jeftinijih odabira. U 23 trgovine, ističu u Europskoj komisiji, informacije su skrivene kako bi se potrošače navelo da pristanu na pretplatu.

Bruxelles poziva nadležna nacionalna tijela da spriječe izigravanje potrošača

Istraživanje pokazuje da barem jednu od spomenutih tehnika koristi 148 od ukupno 399 internetskih trgovina koje su se našle pod nadzorom, odnosno njih nešto manje od 40 posto.

U Bruxellesu stoga pozivaju nacionalna tijela da poduzmu radnje protiv takve prakse. Najavljuju i da će Europska komisija pregledati cijelo zakonodavstvo Unije o zaštiti potrošača kako bi osigurala da ono bude primjereno digitalnom dobu.