Kalifornija je u petak ojačala svoju industriju samovozećih automobila, izglasavanjem ključne odluke o putničkom prijevozu koja kompanijama Waymo i Cruise dopušta da se bave prijevozom klijenata 24 sata dnevno po svim gradskim ulicama.
Nakon spornog odluke tamošnje državne agencije, kompanije Waymo - u vlasništvu Googleove matične tvrtke Alphabet - i kompaniji Cruise, u vlasništvu General Motorsa, odobreno je da prevoze putnike po danu i po noći po San Franciscu.
Radi se o značajnom iskoraku za samovozeću tehnologiju, i potezu koji bi trebao učvrstiti ulogu San Francisca kao najvažnijeg svjetskog centra za industriju autonomnih vozila (AV), prenosi agencija Reuters.
Povjerenstvo za komunalne usluge u Kaliforniji (CPUC) stalo je u četvrtak na stranu tvrtki u prijeporu u kojem su se Waymo i Cruise suočili sa snažnim protivljenjem nekih stanovnika i gradskih agencija. Povjerenici su više od šest sati slušali izlaganja građana San Francisca i posebnih interesnih skupina koje podržavaju ili se protive mjeri kojom bi se proširila plaćena usluga prijevoza autonomnim vozilima.
Agencije za transport i sigurnost, kao što su policija i vatrogasci, kao i brojni stanovnici, protivili su se proširenju usluge robotaksija, zbog, kako kažu, zabrinutosti glede nepropisne vožnje i potencijalnog ometanja njihovog rada. Agencije, koje nemaju regulatornih ovlasti, snažno su lobirale za polaganiji i umjereniji pristup uvođenju tih eksperimentalnih vozila na gradske ulice.
U korist proširenja bili su tehnolozi i stanovnici koji surekli kako misle da su autonomni automobili sigurnija alternativa u odnosu na ljudske vozače, te da bi ona mogla ponuditi ključan poticaj ekonomskom razvoju San Francisca.
Kompanije Waymo i Cruise sada mogu krenuti s uslugom gradskog taxi prijevoza u svako doba dana i noći, i priopćile su kako zbog toga namjeravaju na cestu poslati još vozila. Trenutno obje tvrtke imaju na cesti više od 500 autonomnih vozila u redovnom prometu.
Prije nego što je odobrio proširenje, povjerenik CPUC-a John Reynolds odgovorio je na neke bojazni javnosti. "Iako još nemamo dovoljno podataka za ocjenu kakva su autonomna vozila u odnosu na standard vožnje ljudskih vozača, vjerujem u potencijal ove tehnologije za povećanjem sigurnosti na cesti."
Cruise i Waymo zasad pružaju tek eksperimentalnu uslugu koja je ograničena dobom dana i geografskim područjima unutar San Francisca. U četvrtak još nisu rekle koliko brzo bi mogle prijeći na cjelodnevnu taxi službu - ali su obećale kako će to učiniti "uskoro."
Izglasano odobrenje ključan je korak naprijed u reguliranju robotskih autonomnih automobila, koje Waymo, Cruise i druge kompanije sustavno sve više testiraju po gradovima i državama diljem SAD-a.
Ova dozvola "označava pravi početak naših komercijalnih operacija u San Franciscu," izjavila je Tekedra Mawakana, supredsjednica uprave za Waymo, u pripremljenoj izjavi. Ovime se "Cruise stavlja u položaj da se natječe s tradicionalnom taksističkom uslugom i ometa nesiguran i nepristupačan status quo u području prijevoza," navodi se u priopćenju Prashanthija Ramana, potpredsjednika kompanije Cruise.
Simbolička važnost San Francisca
San Francisco je važan kao simboličko svjetsko središte za tehnološki razvoj i - sa stotinama autonomnih vozila na gradskim cestama - najveći laboratorij za testiranje eksperimentalnih automobila. Iz obje kompanije kažu kako je testiranje u stvarnom svijetu, u uvjetima gustog gradskog prometa, ključno za daljnje usavršavanje te tehnologije.
Waymu će biti dozvoljeno voziti brzinom do 65 milja na sat (104 km/h) i po nepovoljnom vremenu, dok će vozilima tvrtke Cruise brzina biti ograničena na 35 milja na sat (56 km/h) i neće im biti dopušteno da voze u lošim vremenskim uvjetima, priopćio je CPUC.
Obje kompanije, tvrde su kako su njihova vozila sigurnija od ljudskih vozača koji su podložni distrakcijama, te ističu kako još uvijek nije zabilježen nijedan slučaj u kojem bi prouzročile po život opasne ozljede ili smrtni slučaj.
Cruise i Waymo sada će također biti i u izravnoj konkurenciji s lokalnim tvrtkama Uber i Lyft u ponudi aplikacija za usluge prijevoza.
Vozila s praznim vozačkim sjedalima i volanima koji se okreću sami od sebe postala su uobičajen prizor po San Franciscu - a lokalci često na društvenim mrežama objavljuju zapise njihovih grešaka u prometu.
Prijedlog za šire uvođenje robotaksija podijelio je San Francisco na građane kojima smeta što se njihov grad koristi za testiranje, kako kažu, nedokazane tehnologije, i one koji misle da bi simbolični glavni grad tehnologije trebao biti predvodnik u razvoju sustava koji bi mogao dovesti do manje prometnih nesreća i ozljeda.
Stotine stanovnika i članova različitih interesnih skupina prijavilo se za davanje izjave u dvorani za saslušanja u San Franciscu, da bi u razmacima od jedne minute ponudilo komentare i argumente za obje strane podijeljene oko tog pitanja - navodeći niz neriješenih problema, poput pristupačnosti vozilima osobama s invaliditetom, sigurnosti u prometu, softvera, sindikalnog organiziranja, te sukobe interesa.
Komisija je dobila podatke od uprave tvrtke za javni prijevoz SFMTA, koja kaže da je od proljeća 2022. zabilježila gotovo 600 prometnih incidenata u kojima su sudjelovala autonomna vozila - i za koje smatraju da su tek mali dio takvih slučajeva, zbog, kako kažu vrlo labavih propisa o prijavljivanju takvih nezgoda.
Povjerenica Genevieve Shiroma tražila je odgodu glasanja zbog ogromne količine komentara javnosti, i zbog bojazni da su vozila u nekim slučajevima blokirala prolaz vozilima hitnih službi u San Franciscu. Ona je jedina glasala protiv odluke.
"Dovoljan je samo jedan slučaj iz stvarnog života u kojem će autonomno vozilo spriječiti hitne službe da rade svoj posao da me se uvjeravi kako ne bismo trebali odobriti širenje tih vozila po cijelom gradu," rekla je Shiroma.
Tehnolozi i građani koji podržavaju šire uvođenje autonomnih vozila izrazili su bojazan kako bi negativan iskoh glasanja mogao naštetiti toj lokalnoj industriji koja stvara nova radna mjesta i privlači pažnju za grad kojemu je očajnički potreban financijski poticaj.