Europska komisija pokrenula je istragu o najavljenoj akviziciji globalne tvrtke Amazon, koja želiu kupiti marku proizvođača pametnih usisavača iRobot, zbog zabrinutosti da bi to moglo narušiti tržišnu utakmicu
Američka multinacionalna tvrtka Amazon koja se bavi online maloprodajom, uključujući i robotskih kućanskih usisavača, najavila je da planira kupiti iRobot za 1,7 milijardi dolara.
Tvrtka iRobot, također sa sjedištem u Americi, proizvodi poznate robotske usisavače Roomba, koji se prodaju i na Amazonovoj online trgovini.
Britanci već dali zeleno svjetlo, EU i SAD još nisu
Britanska agencija za tržišno natjecanje (CMA) već je odobrila Amazonovu akviziciju, no regulatori u Europi i SAD-u zasad još nisu toj kupnji dali zeleno svjetlo.
Europska komisija izrazila je zabrinutost da bi se spajanjem Amazona i iRobota narušila tržišna utakmica na tržištu proizvodnje i prodaje pametnih usisavača te bi se potencijalno previše ojačao položaj Amazona na tržištu online prodaje.
'Amazon bi mogao zlorabiti svoju poziciju i isključiti konkurente'
Prema odjelu EU za tržišno natjecanje, Amazon bi mogao zlorabiti svoju poziciju i isključiti ili ograničiti pristup korisnika konkurentskim robotskim usisavačima u svojoj trgovini, primjerice davanjem prednosti rezultatima koji nude iRobota u oglasima. Amazon bi također mogao povećati troškove po kojima konkurentske kompanije prodaju svoje uređaje u Amazonovoj trgovini
Usisavačima koji konkuriraju proizvodima iRobota također bi moglo biti onemogućeno korištenje softvera Alexa - Amazonove virtualne pomoćnice, kao i certifikacije koju izdaje Amazon nazvane Works with Alexa (WWA) koja pomaže da proizvod bude privlačniji kupcima. Integracija s Alexom je važna značajka za proizvođače i dobavljače robotskih usisavača.
Osim toga, Amazon bi imao pristup podacima kupaca - osim podataka koje su Amazonu pružili sami korisnici, Amazon bi imao pristup i podacima koje prikupljaju robotski usisavači, kao i podacima koje prikupljaju treće strane. Na primjer, ako iRobot dopusti takvu mogućnost, to bi se moglo koristiti za ciljano oglašavanje.
"Nastavljamo raditi kroz cijeli proces s Europskom komisijom, i fokusirani smo na rješavanje njezinih pitanja i svih navedenih razloga za zabrinutost u ovoj fazi," stoji u priopćenju Amazona, u kojem se dodaje kako se iRobot "intenzivno bori s konkurencijom u vidu drugih proizvođača robotskih usisivača" i nudi "praktične i inovativne proizvode".
Uredba o spajanjima dopušta Bruxellesu da procjenjuje ponašanje kompanija na tržištu
Amazon tvrdi da bi akvizicija toj kompaniji omogućila "sredstva za razvoj inovacija i ulaganja u ključne funkcije proizvoda, uz istovremeno snižavanje cijena za krajnje potrošače".
Uredba o spajanjima (Merger Regulation) dopušta Komisija da procjenjuje prihvatljivost kompanijskih spajanja i akvizicija, u slučaju kompanija s prihodima iznad određenog praga, kako bi se time blokirala spajanja koja bi narušila tržišnu utakmicu unutar Europskog gospodarskog prostora (EEA).
Provest će istragu
Komisija će sada provesti istragu i projicirati kakvi bi bili efekti planirane transakcije kako bi se utvrdilo je li zabrinutost oko tržišnog natjecanja opravdana. Komisija mora do najkasnije 15. studenog ove godine odlučiti hoće li blokirati Amazonovu kupnju iRobota.
Iako britanska agencija za tržišna natjecanje CMA također smatra da je važno ispitati bi li spajanje ugrozilo tržišnu utakmicu, Colin Raftery, ravnatelj za kompanijska spajanja u tom tijelu, izjavio je za Bloomberg kako su, nakon temeljite istrage, zadovoljeni uvjeti po kojima Amazonova akvizicija "neće utjecati na tržišnu utakmicu u Velikoj Britaniji".
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: EU Commission deepens investigation into Amazon’s iRobot takeover)