Aplikacija WhatsApp je u ponedjeljak, 17. srpnja, promijenila svoju politiku zaštite privatnosti prebacivanjem na pravnu osnovu "legitimnog interesa", a nakon kazne irskog tijela za zaštitu korisničkih podataka u siječnju
Opća uredba o zaštiti podataka (GDPR), na kojoj se temelje europski propisi za zaštitu privatnosti, traži od svake organizacije koja obrađuje osobne podatke korisnika navede pravne osnove po kojima to čine.
U siječnju je irsko tijelo nadležno za zaštitu podataka odlučilo da pravna osnova koju WhatsApp navodi prikladna te je naložilo toj aplikaciji za razmjenu poruka da smisli neku novu.
Velike tehnološke tvrtke u Irskoj imaju svoje europske središnjice
Irsko povjerenstvo za zaštitu podataka vodeće je tijelo u nizu prekograničnih predmeta koji se tiču reguliranja privatnosti podataka, jer je većina velikih tehnoloških tvrtki u Irskoj napravilo svoje europsko sjedište. Odluka irskog regulatora stigla je nakon niza pritužbi nevladine udruge NOYB, koju predvodi austrijski aktivist Max Schrems.
NOYB je u protužbama osporavao pravnu osnovu za prikupljanje podataka američke tvrtke Meta, koja je vlasnik WhatsAppa. Prije stupanja na snagu europskog zakona GDPR u svibnju 2018. sve platforme u vlasništvu Mete promijenila su svoje uvjete i odredbe. Po novom tekstu uvjeta korištenjem njihovih usluga korisnici pristaju na obradu svojih osobnih podataka radi "poboljšanja i sigurnosti usluge".
Iako je irski regulator isprva stao na stranu Mete, njegovu odluku je preinačio Europski odbor za zaštitu podataka (EDPB), tijelo koje okuplja sve nacionalne regulatore koji se bave zaštitom podataka. Zbog toga je WhatsApp dobio kaznu od 5,5 milijuna eura, dok su Facebook i Instagram kažnjeni globama od 210 milijuna eura odnosno 180 milijuna eura.
'Legitiman interes'
WhatsApp je, zajedno s drugim Metinim servisima, podnio žalbu na tu odluku, ali dok se ona ne riješi, WhatsApp se mora pridržavati pravila odluke i prijeći na novu pravnu osnovu. Ona je došla u obliku "legitimnog interesa".
Prema WhatsAppu, korisnici će, iako korištenjem usluge pristaju se se njihovi podaci koriste za "legitiman interes", i dalje moći uložiti prigovor na korištenje svojih osobnih podataka.
Međutim, pravni presedani ukazuju kako bi takva pravna osnova mogla biti podjednako krhka. Talijanski regulator upozorio je prošle godine da se zakonska osnova "legitimnog interesa" ne bi smjela koristiti sa svrhom pružanje personaliziranog oglašavanja.
'Slučaj Facebook' na Europskom sudu
Nadalje, Europski sud (ECJ) nedavno je u presudi rekao da se Facebookovo korištenje osobnih podataka za pružanje internetskog oglašavanja ne može opravdati bez eksplicitnog pristanka korisnika, što upućuje na to da bi pravna osnova koja propisuje obavezni pristanak korisnika mogla biti jedina pravno održiva opcija.
"U skladu s naredbom Irske agencije za zaštitu podataka (IDPC), izmijenili smo pravnu osnovu na koju se oslanjamo u svrhu poboljšanja i sigurnosti usluge u europskoj regiji. To ne mijenja našu predanost očuvanju privatnosti korisnika, a izmjene politike zaštite privatnosti u europskoj regiji ne mijenjaju način na koji postupamo s korisničkim podacima", rekli su iz kompanije WhatsApp za Euractiv..
U dopisu su dodali da "gdje god se nalazili u svijetu, sve osobne poruke zaštićene su potpunom end-to-end enkripcijom, što znači da ih nitko - čak ni WhatsApp - ne može čitati niti prisluškivati".
Iz WhatsAppa su naglasili da promjene neće utjecati na korisnike, na enkripciju ili na dijeljenje podataka s drugim platformama u vlasništvu Mete.
Izmjene politike privatnosti
U prošlosti je WhatsApp bio pod povećalom i tijela za zaštitu potrošača nakon izmjene politike o zaštiti privatnosti i uvjeta korištenja njihove usluge iz siječnja 2021.
Nekoliko organizacija za zaštitu potrošača podnijelo je pritužbe po kojima WhatsApp neopravdano vrši pritisak na korisnike da prihvate izmjene bez odgovarajućih objašnjenja posljedica tih izmjena. Za te pritužbe su relevantna tijela utvrdila da su opravdane.
Stoga je od WhatsAppa zatraženo da uvede neke korekcije, odnosno da korisnicima objasni promjene i način na koji utječu na njihova prava, da im omogući da odbiju izmjene na jednako istaknut način kao što je i pristanak, te da osigura da korisnici mogu odgoditi donošenje odluke bez pritiska putem konstantnih notifikacija.
Nakon uvođenja tih mjera, WhatsApp je nekoliko puta mijenjao politiku privatnosti, bez nailaženja na takve probleme.
(Preveo i uredio David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: WhatsApp shifts legal basis for processing personal data in Europe)