Ključna mjera Europske komisije bit će olakšavanje priznavanja europske potvrde za digitalne vještine
Europska komisija je u utorak pozvala na snažnije poticanje digitalnog obrazovanja i jačanje digitalnih vještina prihvaćanjem dva prijedloga preporuke Vijeća Europske unije u kontekstu Europske godine vještina kako bi se državama članicama te sektoru obrazovanja i osposobljavanja pružila potpora u pružanju visokokvalitetnog, uključivog i pristupačnog digitalnog obrazovanja i osposobljavanja te digitalnih vještina svim europskim građanima.
Prijedlozi se odnose na dva glavna izazova koja su zajednički utvrdile Komisija i države članice Europske unije. Prvi je nedostatak pristupa digitalnom obrazovanju i osposobljavanju na svim razinama vlasti, a drugi poteškoće u usvajanju potrebnih digitalnih vještina, stoji u priopćenju Europskog parlamenta.
Jačanje ključnih čimbenika za rješavanje digitalnog jaza
Unatoč napretku i odličnim primjerima inovacija, zajednički napori dosad nisu doveli do sustavne digitalne transformacije u obrazovanju i osposobljavanju.
Države članice i dalje imaju poteškoća u postizanju dostatne razine ulaganja u infrastrukturu za digitalno obrazovanje i osposobljavanje, opremu i sadržaje digitalnog obrazovanja, digitalno osposobljavanje i/ili usavršavanje nastavnika i osoblja te praćenje i evaluaciju politika digitalnog obrazovanja i osposobljavanja.
U prijedlogu preporuke Vijeća Europske unije o ključnim čimbenicima koji omogućuju uspješno digitalno obrazovanje i osposobljavanje sve države članice pozvane su da osiguraju univerzalan pristup uključivom i visokokvalitetnom digitalnom obrazovanju i osposobljavanju kako bi se riješio problem digitalnog jaza, koji je postao još očitiji uslijed krize uzrokovane bolešću COVID-19.
To bi se moglo postići stvaranjem usklađenog okvira za ulaganja, upravljanje i osposobljavanje nastavnika za učinkovito i uključivo digitalno obrazovanje. U njemu se predlažu smjernice i mjere koje države članice mogu poduzeti kako bi primijenile pristup koji obuhvaća sve dionike i razine vlasti, kao i kulturu inovacija i digitalizacije koju predvodi osoblje u područjuobrazovanja i osposobljavanja.
Poboljšanje poučavanja digitalnih vještina
Drugi utvrđeni zajednički izazov odnosi se na različite razine poznavanja digitalnih vještina u različitim segmentima stanovništva i sposobnost nacionalnih sustava obrazovanja i osposobljavanja da uklone te razlike.
Prijedlog preporuke Vijeća o poboljšanju prenošenja digitalnih vještina u obrazovanju i osposobljavanju odnosi se na sve razine obrazovanja i osposobljavanja.
U njemu su države članice pozvane da započnu s pružanjem digitalnih vještina u ranoj dobi i dosljedno na svim razinama obrazovanja i osposobljavanja. To se može osigurati utvrđivanjem ciljeva i ciljanih intervencija za posebne prioritetne skupine ili skupine do kojih je teško doprijeti.
Svi moraju imati pristup digitalnom obrazovanju
U prijedlogu se države članice pozivaju da podrže visokokvalitetnu informatiku u školama, pokrenu razvoj digitalnih vještina za odrasle i riješe problem manjka osoblja u području informacijskih tehnologija donošenjem uključivih strategija.
Izvršna potpredsjednica Komisije Margrethe Vestager izjavila je da se u prijedlozima naglašava potreba da svi u Europi imaju pristup digitalnom obrazovanju.
“Moramo raditi na digitalnim vještinama i pristupiti im s jednakom važnošću kao čitanju i pisan (IKT), uključujući znatno više žena“, rekla je Vestager navodeći glavne ciljeve digitalnog desetljeća EU-a.
Potpredsjednik EK Margaritis Schinas smatra da Europa, koja je spremna za digitalno doba, mora imati vodeću ulogu ne samo u tehnologiji nego i u obrazovanju.
“U našim sustavima obrazovanja i osposobljavanja moraju se iskoristiti mogućnosti koje nudi digitalno doba i omogućiti učenicima da steknu kompetencije i vještine potrebne za uspjeh u sadašnjosti i budućnosti. Moramo učinkovitije odgovoriti na povećane potrebe za digitalnim vještinama u učenju, u životu i na tržištu rada“, kazao je Schinas.
Komisija je spremna poduprijeti provedbu oba prijedloga olakšavanjem razmjene znanja i osoblja među državama članicama i svim relevantnim dionicima putem instrumenata EU-a, kao što je primjerice Instrument za tehničku potporu.
Komisija promiče i digitalno obrazovanje i vještine suradnjom s europskom platformom za digitalno obrazovanje i sredstvima EU-a koja su dostupna iz programa kao što su Erasmus+, Digitalna Europa, Fond za pravednu tranziciju, Europski fond za regionalni razvoj, Europski socijalni fond plus i Mehanizam za oporavak i otpornost, Obzor Europa i NDICI – Globalna Europa.
“Naš rad s državama članicama EU-a u okviru Akcijskog plana za digitalno obrazovanje pokazao se korisnim za ukazivanje na slabosti i pronalazak rješenja. Digitalni jaz i dalje je prisutan u EU-u i u našim društvima“, rekla je povjerenica EU-a za inovacije, istraživanje, kulturu, obrazovanje i mlade Mariya Gabriel.
Smatra da prijedlozi predstavljaju viziju uključivog i visokokvalitetnog digitalnog obrazovanja. “Uvjerena sam da će države članice, škole i ustanove za osposobljavanje, nastavnici, roditelji i učenici udružiti snage i pretvoriti našu viziju u stvarnost“, dodala je Gabriel.
Pilot-projekt europske potvrde za digitalne vještine
Ključna mjera Komisije bit će olakšavanje priznavanja potvrde za digitalne vještine. U tu će svrhu EK zajedno s nekoliko država članica provesti pilot-projekt europske potvrde za digitalne vještine.
Potvrdom se nastoji povećati povjerenje u certificiranje digitalnih vještina i njihovo prihvaćanje u cijeloj Uniji. Time će se olakšati poslodavcima, pružateljima osposobljavanja i drugima da brzo i lako prepoznaju digitalne vještine građana. Rezultati pilot-projekta predstavit će se u okviru studije izvedivosti o europskoj potvrdi za digitalne vještine krajem godine.
Konačna europska potvrda o digitalnim vještinama bit će uvedena 2024. na temelju rezultata pilot-projekta i studije.
EK će osnovati skupinu za digitalno obrazovanje i vještine
Komisija je pozvala države članice da brzo donesu današnje prijedloge preporuka Vijeća.
Na temelju strukturiranog dijaloga i uz pomoć skupine nacionalnih koordinatora Komisija će osnovati skupinu na visokoj razini za digitalno obrazovanje i vještine kako bi poduprla provedbu tih preporuka.
Oba prijedloga koja su predstavljena u utorak temelje se na zaključcima strukturiranog dijaloga o digitalnom obrazovanju i vještinama, tijekom kojeg je Komisija surađivala s državama članicama.
Cilj dijaloga bio je ojačati digitalno obrazovanje i vještine te ubrzati napore na razini EU-a kako bi Europa mogla ostvariti svoje ciljeve za 2030. godine u tom području. Prijedlozi su i u skladu s ključnim stupom solidarnosti i uključenosti europskih digitalnih prava i načela u kojima se navodi da bi svi trebali imati pristup internetu i digitalnim vještinama, pri čemu nitko ne smije biti zapostavljen.
Prijedlozima se ostvaruju dva strateška prioriteta Akcijskog plana za digitalno obrazovanje: poticanje razvoja uspješnog ekosustava digitalnog obrazovanja i poboljšanje digitalnih vještina i kompetencija za digitalnu transformaciju.
Uspostava europskog prostora obrazovanja
Akcijskim planom poziva se na bolju suradnju na europskoj razini u području digitalnog obrazovanja kako bi se odgovorilo na izazove pandemije bolesti COVID-19 i predstavile mogućnosti za akademsku zajednicu (nastavnike i studente), oblikovatelje politika, akademsku zajednicu i istraživače na nacionalnoj razini, razini EU-a i međunarodnoj razini.
Ključan je za uspostavu europskog prostora obrazovanja do 2025. godine i doprinosi postizanju ciljeva Programa vještina za Europu, Akcijskog plana za europski socijalni stup i Digitalnog kompasa 2030. Današnji prijedlozi ujedno su i ključni rezultat Europske godine vještina.
Prijedlog se temelji na analizi koju je proveo Zajednički istraživački centar Komisije i kojom se utvrđuju glavne pouke i trendovi koji su se pojavili u okviru strukturiranog dijaloga, poziva na očitovanje te planova za otpornost i oporavak država članica EU-a.