Inicijativa EU za kopneni izvoz žita iz Ukrajine kroz 'rute solidarnosti' mogla bi zamijeniti crnomorski izvoz, nakon što se Rusija jednostrano povukla iz sporazuma u kojem posreduje UN
Rusija je prošlog tjedna prekinula sudjelovanje u Inicijativi za crnomorski izvoz žita, sporazumu između Ukrajine i Rusije kojemu je posredovao UN i koji je omogućio neometan prolaz za 32 milijuna tona ukrajinskog žita prošle godine.
Nova situacija bila je predmet rasprave ministara poljoprivrede zemalja EU u utorak, 25. srpnja, na njihovom redovnom okupljanju u Bruxellesu.
'Rute solidarnosti'
Za predsjedavajućeg Vijeća Europske unije za poljoprivredu, španjolskog ministra poljoprivrede Luisa Planasa, odbijanje Rusije da proširi sporazum o crnomorskom izvozu žita "nedvojbeno komplicira situaciju za svjetska tržišta, posebice za ona koja u velikoj mjeri ovise o ukrajinskom izvozu, kao što su Afrika, Azija i Latinska Amerika".
Međutim, prema riječima povjerenika Europske komisije za poljoprivredu Janusza Wojciechowskog, rješenje su "rute solidarnosti", inicijativa koju je Komisija pokrenula u svibnju 2022., a kojom su uspostavljeni alternativni logistički putevi za izvoz robe iz Ukrajine.
Od pokretanja inicijative krajem svibnja 2022. iz Ukrajine je putem kopna izvezeno 37,4 milijuna tona žitarica, uljarica i drugih prehrambenih proizvoda, što čini 55 posto ukupnog izvoza hrane iz Ukrajine. Izvezeno je i 37,6 milijuna tona ne-poljoprivredne robe, a omogućeno je i pristizanje humanitarne pomoći.
EU ima logističke mogućnosti za pomoć Ukrajini
Wojciechowski kaže da ukrajinske potrebe za izvozom žitarica iznose oko četiri milijuna tona mjesečno.
"I tu smo količinu ostvarili u prošlosti," kazao je, dodavši kako je samo u studenom 2022. godine gotovo četiri milijuna tona ukrajinskih žitarica i uljarica izvezeno iz te zemlje kopnenim putem, što je u to vrijeme iznosilo 60 posto ukupnog ukrajinskog izvoza.
Također je kazao ministrima kako EU ima logističke mogućnosti za pomoć Ukrajini kako bi zamijenila crnomorsku rutu.
"Postoji samo jedna opcija, a to je korištenje ruti solidarnosti," rekao je Wojciechowski.
Europska sredstva za troškove tranzita
Povećani uvoz žitarica i uljarica iz susjedne Ukrajine kopnenim putem izazvao je zabrinutost europskih poljoprivrednika koji upozoravaju da velike količine žitarica zaglave u pograničnim regijama, gdje onda preplavljuju lokalno tržište istiskujući lokalne proizvođače.
Komisija je već predložila dva kontroverzna paketa potpore za nadoknadu štete poljoprivrednicima u državama članicama EU koje graniče s Ukrajinom ili su blizu nje - uključujući Bugarsku, Mađarsku, Poljsku, Rumunjsku i Slovačku - kako bi se ublažila logistička uska grla.
"Apsolutno trebamo poboljšati i ojačati rute solidarnosti. Naravno, bez narušavanja domaćih tržišta najizloženijih zemalja koje graniče s Ukrajinom, kao i u Moldaviji, koja je u vrlo osjetljivom položaju," rekao je Planas na tiskovnoj konferenciji.
Javne potpore za tranzit ukrajinske robe
Na marginama sastanka Vijeća povjerenik Wojciechowski sastao se s ministrima iz pet najizloženijih država članica koje graniče s Ukrajinom, a koji su postavili pitanje dodatnih troškova tranzita zbog čega je roba koja se izvozi putem ruta solidarnosti manje privlačna na globalnom tržištu.
"Bilo bi jeftinije kupovati žitarice od Rusije nego plaćati za žitarice iz Ukrajine koje se prevoze kroz Poljsku ili baltičke luke", pojasnio je Wojciechowski, budući da su operativni troškovi ruta solidarnosti viši od ruskih, gdje također treba uzeti u obzir da ne postoje dodatni troškovi za poljoprivredne proizvode iz Rusije, jer je hrana isključena s popisa robe pod sankcijama.
Stoga Wojciechowski razmišlja o uvođenju nekog oblika javne potpore kako bi se pokrili dodatni troškove tranzita ukrajinske robe. Svoj prijedlog će zatim dostaviti kolegama povjerenicima, a u njemu se očekuju ideje kako bi se europskim sredstvima ti troškovi mogli pokrivati. Međutim, zasad još ništa nije ponuđeno.
"Ovo je zasad samo moje stajalište", rekao je novinarima, dodajući kako, iako se radi o hitnom pitanju, ne postoje krajnji rokovi za podnošenje takvog prijedloga.
Prema izvorima iz EU, financijska potpora za ovakav prijedlog mogla bi doći iz proračuna Komisijinog odjela za promet (DG MOVE).
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Commissioner: EU ‘ready to export’ all Ukraine’s grain after Black Sea route closed)