Politika

PRAVA PUTNIKA: Europska komisija sastavila mjere za poboljšanje potrošačkih prava u turizmu i putničkom prijevozu

Autor Euractiv/Sean Goulding Carroll

Europska Komisija podnijela je u srijedu prijedlog za poboljšanje prava putnika kojemu je cilj spriječiti "zbunjenost i frustraciju" europskih putnika viđene za vrijeme pandemije Covida-19.

epa10913048 Passengers wait for flights to resume at London Luton Airport after a large fire caused a structural collapse overnight at the airport's Terminal Car Park 2 in Luton, Britain, 11 October 2023. Due to a car fire that spread across the multi-storey car park with 1,200 vehicle capacity, Luton Airport is closed and all the flights cancelled until 15.00 BST on 11 October 2023. EPA-EFE/TOLGA AKMEN
Izvor: Tolga Akmen/EPA

Nova pravila nastoje uvesti bolju provedbu postojećih propisa i uvesti poboljšane mjere kako bi putnici lakše mogli tražiti povrat novca ili kompenzaciju.

Iako Europa već ima jedan od najsnažnijih propisa za zaštitu putnika na svijetu, pandemija koronavirusa - koja je dovela do masovnog otkazivanja letova zbog zatvaranja granica - otkrila je i neke manjkavosti. Između ostalog, putnici su naišli na zbunjujuću birokraciju pri traženju povrata novca, kao i nedostatak jasnih uputa o svojim pravima.

Didier Reynders, povjerenik Komisije za pravosuđe, rekao je da je pandemija bila "podsjetnik na važnost garancije potrošačkih prava."

Europska komisija odlučila je stoga uvesti standardizirani formular za traženje povrata novca i kompenzacije, koji će biti dostupan na svim službenim jezicima EU. Iako putnici nisu obvezni koristiti ovaj obrazac, sve aviokompanije ga moraju prihvatiti.

Putnici koji su rezervirali karte za putovanje u kojem se koriste različiti oblici prijevoza također će se zaštititi i u slučaju da kašnjenja na jednoj od etapa putovanja - i to kroz povrat novca ili preusmjeravanje na neku drugu rutu. Prijevoznici će morati objavljivati izvještaje u kojima se navodi koliko uspješno provode prava putnika, a osim toga "ojačat" će se i nacionalne agencije za provedbu prava putnika.

Posrednici

Većina novih mjera bavi se povećanjem potrošačkih prava za putnike koji su rezervirali putovanja preko posrednika - kompanija koje prodaju kupcima karte, i koje često nude usporedbe cijena kod različitih zračnih prijevoznika. U vrijeme pandemije putnici su navodno imali teškoća pri utvrđivanju kome se trebaju obratiti za nadoknadu troškova, a prijevoznici i prodavači karata su prebacivali odgovornost jedni na druge.

Prema novim pravilima zračni prijevoznici morat će putnicima pružiti jasne informacije o pravnoj zaštiti u slučaju kašnjenja i otkazivanja, čak i ako je karta rezervirana preko treće strane. To uključuje i jasna pravila kome se obratiti i kako će se provesti postupak nadoknade troškova. Ako se povrat izvršava preko posrednika, putnici moraju dobiti povrat u roku od 14 dana.

Tu su i nova pravila za putovanja u paket aranžmanima, potaknuta stečajem putničke agencije Thomas Cook 2019. godine. Cilj je bolje zaštititi putnike od bankrota putničkih agencija i ubrzati proces povrata uplaćenog novca. Polog kojeg kupci uplaćuju za paket aranžmane ograničit će se na 25 posto ukupne cijene, kako bi se limitirao potencijalan gubitak novca.

Nove mjere također nastoje olakšati putovanje osobama s invaliditetom. Osobama smanjene pokretljivosti koje se tijekom putovanja prebacuju s jednog oblika prijevoza na drugi morat će dobiti pomoć prijevoznika pri prebacivanju. Ako zračni prijevoznik traži da osoba s invaliditetom putuje s pratiteljem, onda je obvezan tu dodatnu osobu besplatno prevoziti.

Reakcije

Europska organizacija za zaštitu potrošača BEUC kritizirala je mjere jer po njima one "ne idu dovoljno daleko." Prigovorili su što nisu ugrađena i pravila za zaštitu putnika u slučaju bankrota zračnih prijevoznika i rekli kako nova pravila ne pružaju nikakva jamstva putnicima kojima se zbog izvanrednih okolnosti u krizno vrijeme otkažu letovi.

Lobistička skupina Airlines for Europe (A4E) opisala je prijedlog kao "privremeni korak u postizanju koherentnosti zamršene mreže prava putnika u Europi."

"S jedne strane, postoje pozitivni koraci prema pružanju jasnijih informacija putnicima i zrakoplovnim kompanijama, posebice u multimodalnom prijevozu, kao i obvezama glede informacija koje posrednici moraju pružiti zrakoplovnim kompanijama. S druge strane, neizvjesnost oko izvanrednih okolnosti još uvijek nije uklonjena, a to je potrebno kako bi se zahtjevi moglu nesmetano obrađivati bez da budu opterećeni različitim pravnim sustavima širom Europe," izjavila je Ourania Georgoutsakou, direktorica A4E.

Prijedlozi Europske komisije sada će biti upućeni Europskom parlamentu i Vijeću.

(Preveo i uredio David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: After COVID travel chaos, EU Commission aims to boost passenger rights)