Politika

STRUČNJACI ZA TRANSPARENTNOST O AFERI KATAR: Nakon skandala s lobiranjem potrebne opsežnije reforme

Autor Euractiv/Benjamin Fox

Stručnjaci za transparentnost pozvali su zastupnike Europskog parlamenta da se založe za uvođenje strožih internih reformi nakon skandala Katargate, a upozorili su i da Katar nije jedina država koja novcem kupuje utjecaj u EU.

epa06582141 The European Parliament building is reflected in the facade of one of the buildings of the Espace Leopold complex of parliament buildings, which is decorated with the European Parliament's logo, in Brussels, Belgium, 05 March 2018. EPA-EFE/OLIVIER HOSLET
Izvor: OLIVIER HOSLET/EPA

U izjavi na saslušanju specijalnog odbora Europskog parlamenta za uplitanje trećih država koje se održalo u četvrtak 26. siječnja Christian Chesnot, novinar Radio France i jedan od autora knjige "Qatar Papers" iz 2019. (u kojoj su objavljeni dokumenti o katarskom financiranju islamista u Europi) rekao je da nije nimalo iznenađen posljednjim optužbama.

Pritom je istaknuo kako je još ranije bio razotkriven cijeli niz francuskih diplomata i političara koji su od Katara tražili gotovinu i skupe poklone u 2010-ima. Chesnot dodaje da su i druge zemlje, uključujući Maroko, također prakticirale ono što mediji nazivaju chequebook diplomacy - "diplomacija čekovnom knjižicom."

"Katar nije nikakva odmetnuta država," rekao je Chesnot.

Stroža kontrola i nadzor

Nakon korupcijskog skandala nazvanog Katargate (Qatargate), u koji je upleten Europski parlament i u kojem je uhićeno nekoliko europarlamentaraca, a među njima i bivša potpredsjednica Eva Kaili, predsjednica parlamenta Roberta Metsola je početkom siječnja predložila niz reformi koje bi trebale postrožiti kontrolu i nadzor nad lobističkim aktivnostima unutar Europskog parlamenta.

Predložene mjere uključuju zabranu tzv. "prijateljskih skupina" (friendship groups) - klubova kroz koje se eurozastupnici druže s predstavnicima pojedinih trećih zemalja.

Tu je i plan da se uvedu redovne provjere svih lobista prijavljenih u Registar transparentnosti (Transparency Register) čime se od njih traži da prijave svoje veze s trećim državama, zatim da objavljuju informacije o svim sastancima s trećim zemljama koji su imali neke veze s izvještajima ili odlukama Europskog parlamenta, te da prijave sva svoja putovanja u te zemlje.

Nick Aiossa iz europske podružnice organizacije Transparency International opisao je prijedloge koje je sastavila Metsola kao "korak u pravom smjeru, ali koji ne ide dovoljno daleko", i dodao da europskim institucijama treba "malo grube ljubavi," tj. da ih je potrebno preodgojiti.

Predložio je da se uvede obavezna registracija za sve predstavnike trećih država i istaknuo da reforme Roberte Metsole u sadašnjem obliku ne predviđaju nikakvu zaštitu za zviždače iz redova dužnosnika Europskog parlamenta, kao ni zaposlenika njihovih ureda.

Kultura nekažnjavanja

Iako su eurozastupnici još 2019. usvojili direktivu EU o zaštiti zviždača, zakonska zaštita se ne primjenjuje na osoblje institucija EU. Umjesto tog, za njih vrijedi samo interna regulativa za zaposlenike parlamenta.

"Nijedna interna regulativa u institucijama EU ne nudi razinu zaštite kakva je osigurana direktivom, a interna pravila Europskog parlamenta su najgora. Asistenti i osoblje koje radi u Europskom parlamentu imaju jednu od najnižih razina zaštite u cijeloj EU," rekao je Aiossa, i dodao da je taj izostanak zaštite svakako doprinio činjenici da je skandal toliko dugo ostao neotkriven.

Taj skandal također je pokrenuo lavinu zakašnjelih financijskih objava eurozastupnika, uključujući i samu Metsolu. Uz nepostojanje bilo kakvih sankcija za one koji krše pravila o financijskim objavama, to sve upućuje na "kulturu nekažnjavanja koja se razvila u posljednjih desetak godina."

(Originalan članak pročitajte ovdje: Tougher reforms are needed post-Qatargate, MEPs told)