Diplomati EU koji rade u Bruxellesui i inozemstvu imaju problema s nedostatkom osoblja, nedovoljnim uputama iz središnjice, te sa sporim i kompliciranim računalnim sustavom, stoji u izvješću interne revizije.
Iako diplomatska služba EU navodno "učinkovito surađuje" s različitim institucijama, treba poboljšati podršku izaslanstvima EU u inozemstvu, navodi se u izvješću Europskog revizorskog suda (ECA) objavljenom u utorak.
Revizori su procjenjivali je li koordinacijska uloga službe, u periodu između rujna 2021. i ožujka 2023., bila učinkovita unutar njezinog sjedišta u Bruxellesu, u komunikaciji s delegacijama EU širom svijeta, te s Europskom komisijom i Vijećem.
U anketi veleposlanika EU nekoliko njih je istaknulo problem nedostatka osoblja, posebice u njihovim političkim odjelima. Oko 60 posto ispitanika smatra da ljudski resursi vanjske službe EEAS nisu sukladni razini zadataka za koje su delegacije zadužene.
Kad se radi o osoblju Europske komisije koje je dodijeljeno misijama u inozemstvu, udio negodovanja je niži, oko 30 posto. "Ne smatramo da služba u cjelini nema dovoljno osoblja, već da preispitaju kako se ono raspoređuje," izjavio je za Euractiv anonimni revizor koji je radio na izvješću. "Preporučujemo prilagodbu kadroviranja političkim prioritetima, tamo gdje je to potrebno."
Proračun za diplomatsku službu EU u 2022. godini - što uključuje financiranje njenog sjedišta, delegacije u inozemstvu i oko 8,100 zaposlenika - iznosio je više od milijardu eura.
Nema povratnih informacija
Istovremeno, revizori EU ustvrdili su da delegacije od svojeg sjedišta ne dobivaju dovoljno povratnih informacija ili smjernica o planiranju i političkom izvješćivanju. To uključuje i nedostatak povratnih informacija i percepciju da ne postoji veza između Bruxellesa i poslanstava oko godišnjeg planiranja - a neki veleposlanici EU nisu niti dobili pisma o misijama za svoj mandat.
"Puno izaslanstava smatra da su u "jednosmjernoj ulici" u smislu pružanja informacija - ali bez ikakvih povratnih informacija iz Bruxellesa," izjavio je za Euractiv anonimni revizor.
Tek 35 posto ispitanika u delegacijama EU širom svijeta kazalo je da im sjedište Brusselsa "obično pruža" korisne povratne informacije o političkom izvještavanju, u usporedbi s 52 posto koji su kazali kako se to događa "ponekad," a 13 posto koji kažu da se to "nikad" ne događa.
Promatrači već dugo ističu te probleme.
U rijetkom javnom istupu, šef europske diplomacije Josep Borrell prije dvije godine je izgrdio prostoriju punu izaslanika EU, rekavši da s obzirom na brojne krize s kojima se sučeljava EU, njezina izaslanstva moraju biti budna 24 sata dnevno - ali da su često prespora u podnošenju izvješća Bruxellesu.
To je izjavio u vrijeme sve oštrijih kritika zbog nedostatka komunikacije između Bruxellesa i europskih diplomatskih misija širom svijeta. U prošlosti, nekoliko diplomata iz izaslanstva EU kazalo je za Euractiv kako su frustrirani načinom na koji baza u Bruxellesu postupa sa izvješćima, često ne uzimajući u obzir stručnost za pojedinu državu iz koje se javljaju.
Spori informatički sustavi
Revizori također upozoravaju da diplomati EU muku muče s pristupanjem ili razmjenom osjetljivih ili povjerljivih informacija zbog sporih i netransparentnih računalnih sustava. Diplomatskoj službi EU "nedostaju alati za učinkovitu suradnju i upravljanje znanjem”, a "nedostaci u IT-ju također ometaju razmjenu informacija," navodi se u izvješću.
Nešto manje od polovice dužnosnika anketiranih u 145 izaslanstava EU kazalo je kako nemaju "upotrebljivih IT alata" za sigurnu razmjenu osjetljivih dokumenata s drugim institucijama EU. "Utvrdili smo kako upravljanje informacijama ima slabosti, neka područja nisu prikladna za svrhu za koju se koriste."
"Međutim, da budemo vrlo jasni, ne kažemo kako sustavi 'cure' ili da su nesigurni - već da sigurnosne mjere koje se koriste za njih jako otežavaju njihovo korištenje, te onda postoji opasnost da ih korisnici zaobilaze i uopće ne ne koriste," dodaje anoniman revizor.
Vanjska služba Europske unije EEAS je prihvatila sve preporuke revizora - koji će za tri godine doći i preispitati situaciju kako bi vidjeli je li se išta napravilo.
(Preveo i uredio David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: EU’s diplomatic service faces staffing, feedback challenges, auditors say)