Njemačka vlada usvojila je u srijedu proračun za svoj Fond za klimu i transformaciju (KTF) koji bi trebao ubrzati zelenu tranziciju ulaganjem 212 milijardi eura u razne projekte u razdoblju između 2024. i 2027.
Namjenski fond, koji je isključen iz obično strogih njemačkih pravila koja ograničavaju potrošnju, postao je jedan od glavnih instrumenata vlade za financiranje velikih projekata. Samo u 2024. godini vlada će izdvojiti 57,6 milijardi eura za razne projekte - preko 20 milijardi više nego 2023.
"Gospodarskim planom KTF promoviramo inovacije i Njemačku kao poslovnu lokaciju. Postavljamo temelje koji će omogućiti da dekarbonizacija i digitalizacija otvore nove mogućnosti za budućnost," navodi se u priopćenju ministra financija Christiana Lindnera.
Fond je posebno namijenjen financiranju energetski učinkovite obnove zgrada, dekarbonizacije industrije, te širenja obnovljivih izvora energije, elektromobilnosti i infrastrukture za punjenje električnih vozila.
Izvorno osnovan 2010. za vrijeme vlade kancelarke Angele Merkel, fond je dobio novu važnost otkako je sadašnja vlada stupila na dužnost 2021. Kako bi financirala projekte predviđene novim koalicijskim sporazumom, vlada je 2021. godine u KTF prenijela 60 milijardi eura sredstava za borbu protiv pandemije Covida-19.
Osim toga, fond se financira i prihodima iz nacionalnog i europskog sustava trgovanja emisijama. Ministarstvo financija projivira da će 2024. godine samo iz tog izvora zaraditi oko 19 milijardi eura.
Ubrzavanje zelene tranzicije
Najveći dio novca bit će namijenjen za obnovu zgrada, a 27 milijardi eura namijenjeno je za zamjenu postojećih sustava grijanja na naftu i plin klimatski prihvatljivijim alternativama kao što su toplinske pumpe.
Vlada planira da svaki sustav grijanja instaliran nakon 2024. bude najmanje 65 posto pogonjen obnovljivom energijom, što de facto predstavlja zabranu korištenja bojlera na prirodni plin. Plan je doveo vladu na rub koalicijske krize, jer se liberalna stranka FDP snažno protivila ranijem nacrtu zakona.
Vlada namjerava uložiti tih 27 milijardi eura u smanjenje financijskog opterećenje kućanstava pri prelasku na klimatski prihvatljive alternative.
"Kao savezni ministar financija, važno mi je da izbjegnemo prekomjerni teret. Pružamo ciljanu potporu za konverziju na nove tehnologije i sprečavamo pojavu gospodarskih strukturnih lomova," dodaje Lindner.
Cilj fonda je i postaviti na noge državnu željeznicu Deutsche Bahn ulaganjima u iznosu od 12,5 milijardi eura u narednim godinama, koji će se potrošiti na obnovu i proširenje željezničke mreže. Deutsche Bahn već godinama ima kroničnih problema s kašnjenjem vlakova.
Osim toga, vlada 2024. planira izdvojiti i 4,7 milijardi eura za proširenje infrastrukture za punjenje električnih vozila, te 3,8 milijardi eura za razvoj industrije vodika.
Vlada planira i dodatno povećati financiranje projekata vezanih za proizvodnju čipova, te će na to potrošiti oko 4 milijarde eura.
Njemačka vlada u posljednje vrijeme mnogo ulaže u industriju poluvodiča.
U srijedu je tajvanski TSMC najavio ulaganje od 3,5 milijardi eura u izgradnju tvornice u Dresdenu za koju će vlada dati 5 milijardi eura subvencija, a američki Intel je u lipnju najavio investiciju od 30 milijardi eura za izgradnju dva postrojenja u Madgeburgu, uz državne subvencije od 10 milijardi eura.
(Preveo i uredio David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: German government passes €212bn climate fund)