Europska komisija je još 2019. uočila nepostojanje stalnog i neovisnog tijela za istragu željezničkih nesreća u Grčkoj, što predstavlja kršenje zakona EU, no po tom pitanju nije ništa učinila
Željeznička nesreća u kojoj je stradalo 57 ljudi razotkrila je nedostatke u grčkom sektoru željezničkog prometa i dovela do ozbiljnih političkih potresa u toj zemlji.
Osim što je utvrđeno da je sama politika upravljanja željeznicom puna rupa - osobito kad se radi o sigurnosti vlakova u putničkom prometu - na vidjelo je izašao još jedan problem - nepostojanje neovisnog tijela za istragu željezničkih nesreća.
Na taj problem javno su ukazali zastupnci iz opizicijske stranke Syriza (Europska ljevica) nakon što je konzervativna vlada predvođena strankom Nova Demokracija (EPP) - uslijed nepostojanja tijela za takve situacije, kakvo propisuju zakoni EU - oformila privremeni "specijalni odbor" u kojem sjede članovi koje je odabrala sama vlada.
Taj "specijalni odbor" oštro je kritizirala opozicija, koja kaže da je upitna nepristranost takvog tijela.
Komisija priznaje propust Grčke
Na upit Euractiva, iz Europske komisije su rekli da su svjesni tog problema još od 2019.
"Grčka je 23. listopada dovršila implementaciju Odredbe o sigurnosti željezničkog prometa 2016/798. Tijekom kasnije provjere usklađenosti, i na temelju informacija primljenih od Europske željezničke agencije (ERA), u Grčkoj je utvrđeno odsustvo operativnog istražnog tijela."
U srpnju 2021. grčke vlasti su obavijestile Komisiju da namjeravaju osnovati istražno tijelo. "Međutim, taj proces nije dovršen na zadovoljavajući način, zbog čega je Komisija po ovom pitanju u kontaktu s grčkim vlastima." Nakon željezničke nesreće, dužnosnici EU su posjetili Atenu i tamo se sastali s predstavnicima vlade, među kojima je bio i grčki premijer Kyriakos Mitsotakis.
Iz Komisije kažu da "dok se očekuje službena najava, rečeno nam je da su zakonodavne i administrativne procedure potrebne za ovlašćivanje i pokretanje nacionalnog istražnog tijela gotovo dovršene, i da uskoro slijedi kadrovsko popunjavanje."
Iz Komisije su odbili komentirati vladinu odluku da se ad hoc osnuje istražno tijelo, i umjesto tog uputili su Euractiv na članak 22 iz spomenute odredbe.
U članku 22. kaže se da svaka država članica mora osigurati da istrage nesreća provodi stalno tijelo, koje se sastoji od barem jedne osobe koja može biti glavni istražitelj u slučaju nekog incidenta ili nesreće. To tijelo također mora biti neovisno u smislu organizacije, pravne strukture, i odlučivanja od bilo kojeg drugog tijela koje upravlja infrastrukturom ili željezničke kompanije ili bilo koje druge stranke koja bi mogla biti u sukobu interesa s istražnim tijelom.
Euractiv je pitao Komisiju i zašto nije ništa poduzeto po tom pitanju - kao npr. pokretanje postupka zbog kršenja odredbi EU - budući da se Atena već godinama ne drži zakona EU.
"Europska komisija raspolaže raznim alatima koje koristi u nadzoru primjene zakona EU, a formalni postupci oko kršenja pravila su samo jedni od njih," rečeno je iz Komisije, uz napomenu da su "u vezi" s grčkim vlastima.
No, po briselskim kuloarima se priča da je nedavno Komisija preporučila da se protiv Grčke pokrene upravo takav postupak. Povjerenica za transport, Adina Vălean, koja dolazi iz iste političke skupine (EPP) kao i vladajuća stranka u Grčkoj, navodno blokira taj prijedlog.Euractiv je također obaviješten da Europska komisija u pravilu ne pokreće postupke kršenja pravila protiv države članice u "predizborno vrijeme." Međutim, Grčka još nije najavila datum sljedećih izbora.
Kako je u ostatku Europe?
Po podacima mreže Euractiva, u većini zemalja Europske unije već godinama postoje aktivna tijela za istraživanje željezničkih nesreća, i svake godine objavljuju izvješća.
U Njemačkoj i Sloveniji takva tijela osnovana su 2017., u Luksemburgu 2008., i u Španjolskoj 2007. Francuska agencija BEA-TT osnovana je 2004., prije formalne odredbe na razini cijele EU. No nije potpuno neovisna, jer još uvijek je pod nadležnim ministarstvom.
Slična situacija je i Slovačkoj. Iz tamošnjeg ministarstva transporta rečeno je Euractivu da je "takvo tijelo zapravo ministarstvo, jer ono obavlja poslove istraga nesreća i incidenata koje se događaju vezano za željeznice."
Hrvatska je svoje tijelo AIN osnovala 2013 još prije članstva u Europskoj uniji, te je naknadno 2018. harmonizirala zakon o toj agenciji i uskladila s odredbom iz 2016.
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Greece’s lack of train investigation body ‘identified’, not addressed by EU)