Gospodarstvo

ZABRANA BENZINACA DO 2035: Talijanski ministar Salvini odluku opisao kao 'samoubojstvo' i 'poklon za Kineze'

Autor Euractiv.com/Reuters

Italija je zaoštrila retoriku protivljenja europskom planu za zabranu prodaje novih automobila na benzinski i dizelski pogon do 2035.

epa10320038 Italian Minister for Infrastructure and Deputy Prime Minister Matteo Salvini during a press conference in Rome, Italy, 22 November 2022. Italian Council of Ministers approved a new budget plan for 2023 featuring 35 billion euros in new measures to help struggling families and business with their power bills amid the energy crisis sparked by the Ukraine war. The budget still needs to be passed by the Parliament. EPA-EFE/FABIO FRUSTACI
Izvor: FABIO FRUSTACI/ANSA

Pravila koja je u utorak usvojio Europski parlament traže da do 2035. godine proizvođači moraju za 100 posto smanjiti emisije ugljičnog dioksida u novim automobilima, što u praksi znači potpunu zabranu prodaje novih vozila pogonjenih fosilnim gorivima u cijeloj EU.

Taj plan je dočekan na nož u Italiji, domovini poznatih automobilskih marki kao što su Fiat, Alfa Romeo i Ferrari, i gdje se domaća auto industrija još uvijek fokusira na razvoj tehnologije motora s unutarnjim izgaranjem.

"Svima su nam važni voda, kvaliteta zraka, i čišći okoliš... Ali to ne znači i otpuštanje milijuna radnika i zatvaranje tisuća tvrtki," rekao je talijanski ministar za transport, Matteo Salvini, istovremeno i čelnik desničarske stranke Liga. "Ideološki fundamentalizam koji propisuje samo električna vozila je samoubojstvo - i poklon za Kinu," dodao je Salvini.

Salvini, koji je i potpredsjednik talijanske vlade, rekao je i da je potrebno više vremena i financijskih sredstava kako bi se osigurao glatki prijelaz na novu tehnologiju.

Očekuje se talijanski protuprijedlog

Ministar vanjskih poslova Antonio Tajani još je i prije Salvinijevog komentara natuknuo da bi Rim mogao tražiti da se propisani cilj ipak ublaži.

"Italija će uputiti vlastiti protuprijedlog - ograničenje emisija za 90 posto - što bi auto industriji dalo više vremena za prilagodbu," rekao je Tajani u izjavi koju je prenio talijanski Corriere della Sera.

Domaća auto industrija u Italiji direktno ili indirektno zapošljava više od 270.000 radnika, i zaslužna je za preko 5 posto nacionalnog BDP-a, po podacima sektorske udruge ANFIA. Prodaja električnih automobila je prošle godine pala za 27 posto u Italiji, i sad čine tek 3,7 posto svih novo-registriranih vozila.

Države EU su se u listopadu prošle godine složile o zabrani automobila s unutrašnjim izgaranjem, no da bi odluka stupila na snagu potrebno je da dođe i formalnog odobrenja, koje se očekuje u ožujku na sastanku Vijeća EU.