Gospodarstvo

PROBLEM DRŽAVNIH POTPORA: Danski i njemački ministri gospodarstva suprotno gledaju na popuštanje europskih pravila

Autor Euractiv/Jonathan Packroff

Popuštanje strogih EU pravila o državnim potporama mora se prekinuti, upozorio je u utorak danski ministar za industriju Morten Bødskov tijekom boravka u Berlinu gdje se sastao sa svojim njemačkim kolegom Robertom Habeckom.

Izvor: Pixabay

Europska unija značajno je ublažila pravila koja reguliraju državne potpore, i to u dvije runde izmjena 2022. i 2023. godine, kao odgovor na krizu cijena energenata i s druge strane američku i kinesku industrijsku politiku izdašnih potpora.

Dok su veće države članice poput Njemačke i Francuske uvelike iskoristile tu dodatnu fleksibilnost za davanje potpora domaćoj industriji, i to zahvaljujući većem fiskalnom manevarskom prostoru, manje države članice u više su navrata izrazile zabrinutost da od izmjena pravila koristi imaju samo bogatije države.

"Državna pomoć nije odgovor. I mislim da treba stati s tim," rekao je Bødskov, koji je u danskoj vladi zadužen za industriju i financije, u razgovoru za Euractiv. Napomenuvši da je Danska stvorila uspješan industrijski sektor bez korištenja državnih potpora, u sektorima kao što su biotehnologija i obnovljiva energija, rekao je da instrument državnih potpora svakako "nije alat kojeg donosimo za stol."

On smatra da Privremeni okvir za krizu i tranziciju (TCTF), koji državama članicama omogućava veće mogućnosti za državnu potporu domaćim industrijama, ne bi trebalo produljivati nakon što istekne u naredne četiri godine. Odobravanje novih paketa državnih potpora moguća su sve do 2025., a plaćanja se mogu raditi sve do 2027.

"Mislim kako bi to trebao biti prozor, kojeg je Europa otvorila sada, za 2024. i 2025. godinu, tako da traje do 2026. i 2027. godine."

Državne potpore tradicionalno podliježu vrlo strogim ograničenjima po pravilima EU koja su uvedena kako bi se zaštitilo tržišno natjecanje. No, izuzeća koja su trenutno na snazi dopuštaju članicama EU da ponude jednaki iznos državnih subvencija kakve pojedinim kompanijama nude treće zemlje izvan EU. Ta iznimka je uvedena kako bi se spriječile preseljenja kompanija u inozemstvo.

Tu mogućnost je prva iskoristila Njemačka u siječnju ove godine, kada je Europska komisija odobrila državnu potporu od 902 milijuna eura za novo proizvodno švedske tvornice baterija Northvolt za postrojenje u Heideu, u Njemačkoj, nedaleko od granice s Danskom.

Habeck i dalje želi državne potpore

Bødskov se u utorak sastao s njemačkim ministrom Habeckom (Zeleni), dugogodišnjim kritičarom ograničenja za državne potpore, koji je jednom usporedio popunjavanje potrebne dokumentacije za dobivanje subvencija sa starenjem u "psećim godinama."

Habeck je u srpnju prošle godine izjavio kako su "ti pregovori o državnoj pomoći [s EU] iznimno komplicirani, jer je Europa vrlo pedantna oko osiguravanja da jedna zemlja članica ne iskorištava nijednu drugu."

"Oni koji su kroz to već jednom prošli ostarili su nekoliko godina zbog procedure podnošenja zahtjeva. Kao kod psećih godina, jedna godina vrijedi kao sedam, jer je to tako naporno."

Iako Habeck - kao i vodeća njemačka vladajuća stranka SPD - otprije pozivaju na popuštanje pravila o državnim potporama, u široj slici podržava pristup Europske unije na razini cijelog bloka.

Dok podržava novi instrument na razini EU kojemu je cilj poticanje svake države članice da podrži svoje nacionalne industrije, pojasnio je u razgovoru za Euractiv da se njegovo stajalište dugoročno poklapa s danskim kolegom Bødskovom - ali da im se razlikuju mišljenja o načinu za jačanje europske konkurentnosti.

"Rekao bih da se slažemo da je Europa u posebno kompetitivnoj situaciji, osobito u odnosu na prošlo vrijeme. Kina, kao što možete vidjeti, pokušava preuzeti druga tržišta putem državnih subvencija za proizvode masovne proizvodnje. To se može gledati kao agresivan čin."

"Ako takve cijene proslijedimo kupcima i gospodarstvu, mogli bismo završiti u začaranom krugu, što ne može biti u redu... Drugim riječima, moramo dijeliti subvencije u nekom obliku tako da viši troškovi proizvodnje uništavaju ono što želimo zadržati, a to je konkurentnost europskog ili njemačkog gospodarstva," pojasnio je.

Bødskov, s druge strane, podržava neke druge državne mjere umjesto potpora, kao primjerice ulaganje u istraživanje i razvoj, ili u visoko obrazovanje.

"Ključ uspjeha Danske u zelenoj tranziciji je samo u jednoj stvari - mogućnosti da se tisuće i tisuće nekvalificiranih i kvalificiranih radnika premjesti na nova 'zelena' radna mjesta."

Projektu osnivanja investicijskog fonda na razini EU protivi se njemački ministar financija Christian Lindner iz liberalne stranke FDP, koja općenito kritizira državne potpore.

Kineska konkurencija

Bødskov podržava istragu Europske komisije u vezi sa subvencijama proizvođačima kineskih električnih vozila. Ako Komisija utvrdi da se radi o nelojalnoj konkurenciji, to bi moglo dovesti do uvođenja uvoznih tarifa na električne automobile uvezene iz Kine.

"Ne možemo isključiti kinesku ekonomiju iz globalnog gospodarstva. I natjecat ćemo se s njima. Međutim, moramo se natjecati pod jednakim uvjetima."

"I zato mislim da je pozitivno što je Komisija sada, zajedno s predsjednicom Ursulom von der Leyen, zauzela tako oštar stav kada je riječ o automobilima. To je potrebno."

Bødskov, čija je zemlja dom tvrtke Vestas, bivšeg svjetskog lidera u proizvodnji vjetroturbina, nije htio precizirati bi li htio da se povede slična istraga i o kineskim vjetroturbinama, za koje europska industrija strahuje da bi mogle preplaviti europsko tržište u sljedećih nekoliko godina.

Nedavno dogovorenim Zakonom o industriji s nultom neto stopom emisija (NZIA) Europska unija želi da 40 posto njenih potreba za tehnologijama obnovljive energije dolazi iz domaće proizvodnje do 2030. godine.

(Preveo i uredio David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: State aid should be ‘stopped’, Danish industry minister warns)