Svaki četvrti Hrvat koji je sudjelovao u anketi Masterindex planira ići na skijanje, a svaki peti na doček Nove godine u neki od europskih gradova
Hrvati su u ovoj godini putovali više nego u pretpandemijskoj 2019., a trend rasta putovanja nastavlja se i u sljedećoj godini, pokazuje novo istraživanje Masterindex.
Prema rezultatima istraživanja, gotovo svaki četvrti ispitanik u Hrvatskoj ove zime planira ići na skijanje, dok svaki peti namjerava dočekati Novu godinu u nekim od europskih gradova.
U porastu su i putovanja za Advent.
Adventska i novogodišnja putovanja kraća od skijaških
"Planirana adventska putovanja u europske gradove obično su kraća, trajanja do tri dana, dok većina skijaških putovanja traje do tjedan dana. Osim toga, više od polovice ispitanika koji planiraju putovati, planiraju odlazak izvan Europe, i to na duže od osam dana“, navodi se u istraživanju koje je za potrebe Mastercarda u listopadu provela agencija Improve na uzorku od 1018 ispitanika.
Istraživanje ne otkriva nam koje su skijaške destinacije i gradovi u fokusu putovanja hrvatskih turista. Stoga možemo samo podsjetiti kako skijaši iz Hrvatske kao najčešće destinacije biraju one u susjednim državama s jakim zimskim turizmom - Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu, kao i Austriju, Njemačku, Švicarsku, Francusku i Italiju.
Kada je, pak, riječ o gradovima koje naši turisti tradicionalno posjećuju za Advent ili doček Nove godine, Hrvati su ranijih godina najčešće odlazili u Beč, Prag, Budimpeštu, Ljubljanu, Sarajevo i Beograd, iako ih je nemali broj birao i destinacije, poput Londona, Pariza, Berlina i Rima.
Rastu i poslovna i putovanja za odmor
U svakom slučaju, istraživanje pokazuje da su tijekom ove godine znatno porasla putovanja u zemlje eurozone, čiji je Hrvatska dio od 1. siječnja ove godine. To se odnosi kako na putovanja za odmor, tako i na poslovna putovanja.
Rast putovanja u ostale članice eurozone razumljiv je, što zbog neposredne blizine tih zemalja, što zbog činjenice da je od ove godine euro i naš novac. To znači da putnik iz Hrvatske više ne mora "razbijati glavu“ razmatrajući gdje i kako promijeniti novac i računati koliko nešto košta u eurima, a koliko u kunama, našoj dojučerašnjoj valuti.
Prosječan Hrvat ove godine tri puta putovao unutar Hrvatske
No, rastu i putovanja unutar Hrvatske. Dok je prosječan Hrvat u prošloj godini imao, statistički gledano, 2,5 putovanja unutar Hrvatske, ove ih godine ima tri, pokazuje istraživanje.
Posebno je primjetan snažan porast poslovnih putovanja unutar zemlje.
Gotovo polovina ispitanika ove godine putovala ili će putovati u inozemstvo
"Putovanja su doživjela značajan porast u 2023. godini u Hrvatskoj, čime je nadmašena čak i razina iz pretpandemijske 2019. godine“, navodi se u rezultatima istraživanja, uz napomenu kako sve ukazuje na daljnji rast putovanja.
Tako, primjerice, 46 posto ispitanika ove godine planira putovati u inozemstvo, što je za devet postotnih bodova više nego u 2022. godini.
Najviše putuju mladi
Vrijedi spomenuti i demografske karakteristike ljudi koji planiraju putovati ove zime, bilo da idu na skijanje, ili na kraća adventska ili novogodišnja putovanja. Među onima koji planiraju putovati, dominiraju mladi od 18 do 29 godina, a takvih je 53 posto.
Također, nešto je više žena, nego muškaraca, kao i onih s mjesečnim primanjima većim od 1200 eura.
Među onima koji ove zime planiraju putovati, dominiraju ispitanici iz Istre, Primorja i Gorskog kotara, kao i iz Dalmacije.
Kada je riječ o putovanjima unutar Hrvatske, 56 posto ispitanika planira takva putovanja.
I tu dominiraju putnici iz Istre, Primorja i Gorskog kotara, kao i oni s većim primanjima, iznad 1600 eura. Vrijedi spomenuti i kako istraživanje pokazuje da putovanja unutar zemlje biraju pretežno oni s višim i visokim stupnjem obrazovanja.
Znatan rast potrošnje hrvatskih turista u inozemstvu
U ovoj je godini porasla i potrošnja hrvatskih turista u inozemstvu, i to u prosjeku za 93 eura u odnosu na prošlu godinu, a sve ukazuje da će se taj trend nastaviti i u sljedećoj godini.
Tako je prosječni hrvatski turist u 2023. na putovanju potrošio 757 eura, dok je lani taj iznosio bio 664 eura.
Osim rasta plaća u Hrvatskoj, na porast potrošnje svakako utječe i visoka inflacija diljem Europe. Više cijene, naime, znače i da će turist morati dublje posegnuti u džep kako bi platio robu i usluge koje kupuje u mjestu koje je odabrao za odmor.
Najviše troše stariji, a najmanje mladi turisti
I potrošnja varira po dobnim skupinama. Tako mladi od 18 do 29 godina u prosjeku potroše do 300 eura po putovanju, a osobe u dobnoj skupini od 30 do 39 godina između 501 i 1000 eura.
Turisti u dobi od 40 do 55 godina obično potroše između 501 i 2000 eura, a stariji od 55 godina između 1001 i 2000 eura, pokazuje istraživanje.
Trećina ispitanika plaća u gotovini
Inače, muškarci na putovanjima u prosjeku troše više od žena, ističe se u istraživanju.
Naravno, među oblicima plaćanja dominira kartično plaćanje. Istraživanje pokazuje da gotovo polovina ispitanika putovanja planira platiti debitnom karticom.
No, nije mali broj ni onih koji putovanje namjerava platiti u gotovini, Takvih je, prema istraživanju, gotovo trećina, odnosno 31 posto.
Više od petine ispitanika, odnosno njih 22 posto, putovanja namjerava platiti putem Internet bankarstva ili m-bankinga, pokazuje istraživanje Masterindex.