Gospodarstvo

BRŽI PROTOK PUTNIKA: Talijani i Francuzi već mogu slobodno kroz ENC trake, uskoro će moći i vozači iz Srbije i BiH

Autor Adriano Milovan

Sporazumi HAC-a omogućuju korisnicima Telepassa iz Italije, Francuske, Španjolske i Portugala da cestarinu u Hrvatskoj plaćaju elektronski i bez zaustavljanja, a za koji mjesec isto će moći i korisnici ENC-a iz Srbije i BiH

ENC na Lučkom
Izvor: Sanjin Strukic/PIXSELL/PIXSELL

Ulaskom u samu špicu ovogodišnje turističke sezone korisnici Telepass uređaja iz Italije, Francuske i drugih zemalja u kojima se koristi taj model naplate cestarine mogli su neometano i bez zaustavljanja i kupnje posebnog uređaja koristiti prometne trake Hrvatskih autocesta (HAC) za korisnike ENC uređaja.

Naime, ugovorom koji je HAC sklopio s Telepassom, talijanskom tvrtkom za elektronsku naplatu cestarina, korisnici Telepassa sada putem svog uređaja mogu plaćati i cestarinu na onim autocestama u Hrvatskoj kojima upravlja HAC, a to su sve dionice autocesta osim Istarskog ipsilona i Autoceste Zagreb - Macelj.

Korisnici Telepass uređaja sada slobodno voze kroz 5 zemalja

Drugim riječima, korisnici Telepassa više ne moraju kupovati ENC uređaje u Hrvatskoj ili plaćati korištenje naših autocesta karticom ili gotovinom tako da se zaustave na naplatnim kućicama. Dovoljno je da imaju uređaj Telepass koji koriste u svojoj zemlji i putem njega plaćaju korištenje autocesta kojima upravlja HAC.

Nova su pravila na snagu stupila u petak, 14. srpnja. Plaćanje cestarine putem Telepass uređaja sada je dostupno u pet europskih zemalja - Italiji, Francuskoj, Španjolskoj i Portugalu te u Hrvatskoj.

Za teretna vozila usluga plaćanja cestarina putem Telepass uređaja dostupna je u 15 zemalja, među kojima je i Hrvatska, ističu u HAC-u.

ENC uređaj i dalje se ne može koristiti u Italiji i Francuskoj

Nažalost, ne vrijedi i obratno. Korisnici ENC-a, naime, ne mogu koristiti naplatne postaje na autocestama u Italiji i drugim zemljama u kojima se može plaćati putem Telepass uređaja.

Kako su za Euractiv pojasnili u HAC-u, Telepass je samo pružatelj usluge naplate cestarine. Ta tvrtka ne gradi i ne upravlja autocestama, kao što je slučaj s HAC-om, već samo daje uređaj kojim se cestarina može plaćati u nekoliko europskih država.

Korisnici ENC-a uskoro će svoj uređaj moći koristiti i u Srbiji i BiH  

No, korisnici ENC-a kupljenog u Hrvatskoj zato će uskoro moći svojim uređajima plaćati korištenje autocesta u Srbiji i u Bosni i Hercegovini, barem u dijelu te zemlje koji pripada Federaciji BiH. HAC je o tome prošloga tjedna potpisao memorandume s JP Putevi Srbije i JP Autoceste Federacije BiH.

"Cilj je omogućiti da naši korisnici, kao i njihovi, mogu cestarinu plaćati jednim uređajem, ovisno čiji uređaj imaju", ističu za Euractiv u HAC-u.

Dodaju kako se trenutno odvijaju pregovori o modelu i tehničkim detaljima sa spomenutim tvrtkama iz Srbije i BiH. U ovom trenutku nitko još ne zna kada bi interoperabilnost ENC uređaja iz Hrvatske, BiH i Srbije mogla doista zaživjeti u praksi, no očekuje se da će to biti na jesen.

"Model naplate cestarine bit će sličan Telepassu. Korisnik će kod svog pružatelja usluge odabrati opciju na čijim se autocestama želi voziti. HAC će međusobno razmjenjivati liste s JP Autoceste FBiH i JP Putevima Srbije te će se svi ENC uređaji koji se nalaze u listi moći koristiti za plaćanje cestarine na odabranim dionicama", napominju u HAC-u.

Želi se ubrzati protok putnika

Kažu i da su otvoreni za razgovore s ostalim upraviteljima autocesta koji pokažu interes za dogovor o interoperabilnosti ENC uređaja.

Cilj je da se ubrza protok ljudi na autocestama u Hrvatskoj. To je posebno bitno uzme li se u obzir da je Hrvatska primarno autodestinacija, budući da nam najveći dio turista dolazi osobnim vozilima.

Među pokrivenim zemljama, najviše turista iz Italije, Francuske i BiH

Podaci o turističkom prometu ostvarenom u prošloj godini pokazuju da je sporazumima koje je HAC sklopio s Telepassom, kao i s upraviteljima autocesta u Srbiji i BiH, obuhvaćen velik broj turista koji posjećuju Hrvatsku.

Lani smo, primjerice, imali ukupno oko 17,8 milijuna dolazaka turista, od kojih se preko 15,3 milijuna odnosilo na strance. Ukupan broj noćenja premašio je 90 milijuna, od kojih se gotovo 82,3 milijuna odnosi na noćenja stranih turista, pokazuju podaci državne statistike.

Od spomenutih šest zemalja, najviše turista imali smo iz Italije. U 2022. godini registrirano je više od 908.000 dolazaka talijanskih turista, koji su ovdje ostvarili gotovo 3,9 milijuna noćenja.

Slijede turisti iz Francuske. Lani je Državni zavod za statistiku (DZS) pobrojao ukupno više od 518.000 dolazaka francuskih turista, koji su u Hrvatskoj ostvarili gotovo 1,8 milijuna noćenja.

Među spomenutim zemljama treće mjesto drži BiH, pri čemu valja reći da se sporazum koji je HAC sklopio odnosi samo na Federaciju BiH, a ne i na drugi entitet - Republiku Srpsku, što će, po svemu sudeći, pričekati neka druga vremena.

Podaci DZS-a pokazuju da je lani u Hrvatskoj zabilježeno više od 381.000 dolazaka turista iz BiH i da su oni u našoj zemlji ostvarili nešto manje od 1,6 milijuna noćenja.

Na četvrtom mjestu među spomenutim državama nalazi se Srbija. U Hrvatskoj je lani zabilježeno preko 186.000 dolazaka turista iz Srbije, a oni su ostvarili gotovo 822.000 noćenja, pokazuju podaci DZS-a.

Sve više gostiju imamo i iz Španjolske i Portugala. Podaci DZS-a otkrivaju da je u Hrvatskoj lani zabilježeno oko 187.000 dolazaka turista iz Španjolske te preko 44.000 iz Portugala. Španjolski su turisti u 2022. u Hrvatskoj ostvarili nešto više od 429.000 noćenja, a portugalski gotovo 119.000.

Kada se sve zbroji, proizlazi da novi sporazumi potencijalno pokrivaju oko 15 posto dolazaka stranih turista i nešto više od 10 posto njihovih noćenja. Potencijalno, zato što je pretpostavka da će doći automobilom i da imaju Telepass ili ENC uređaj. Naravno, nitko u ovom trenutku još ne može reći kakav će biti ishod ovogodišnje turističke sezone pa tako ni hoće li struktura dolazaka i noćenja gostiju ostati ista kao lani.

Države iz kojih nam dolazi najviše turista nisu pokrivene sporazumima HAC-a

Nažalost, turisti iz zemalja iz kojih nam dolazi najveći dio turista - Njemačke, Austrije, Slovenije, Mađarske, Slovačke, Češke i Poljske, nisu pokriveni sporazumima koje je HAC potpisao. Razlog je drukčiji način naplate cestarine u tim zemljama.

Naime, prema podacima hrvatskog autokluba (HAK), u Austriji, Mađarskoj, Češkoj, Slovačkoj i Sloveniji koriste se vinjete, u Poljskoj se plaća cestarina, dok se u Njemačkoj ne plaća korištenje autocesta. 

Ipak, iskustvo iz ranijih godina uči nas da mnogi turisti iz tih zemalja, pogotovo oni koji svake godine dolaze u Hrvatsku, ovdje kupuju ENC uređaje. To im omogućuje slobodno korištenje autocesta u Hrvatskoj, bez zaustavljanja na naplatnim kućicama.

Bez obzira na to, očekuje se da će korištenje Telepass uređaja u Hrvatskoj već u ovoj sezoni i korištenje ENC uređaja izdanih u Srbiji i BiH najkasnije od sljedeće sezone, potaknuti turistički promet, odnosno dolaske turista iz tih zemalja u Hrvatsku.

Broj hrvatskih turista u Srbiji i BiH mogao bi porasti

Također, očekuje se da će uvođenje mogućnosti korištenja hrvatskih ENC uređaja u Srbiji i BiH potaknuti odlaske turista iz Hrvatske u te zemlje.

Prema podacima DZS-a, oko 1,1 milijun Hrvata lani je putovalo u inozemstvo na više dana. Hrvatski su turisti u inozemstvu u 2022. godini ostvarili oko 5,9 milijuna noćenja. Od toga, 28,5 posto putovalo ih je u BiH, a pet posto u Srbiju.

Hrvatska se priprema za novi sustav naplate cestarine

Podsjetimo i kako bi Hrvatska do kraja 2024. godine trebala prijeći na novi sustav naplate cestarine koji će, kako su objavili mediji, biti elektronski i u kojem se vozila više neće zaustavljati na naplatnim kućicama. 

U biti, za korisnike ENC uređaja ne bi se, objašnjavaju u HAC-u, trebalo ništa promijeniti. To se odnosi i na korisnike iz inozemstva s kojima je HAC sklopio sporazume o interoperabilnosti uređaja.