Usklađivanje s preeloženim normama EU o emisijama kamiona i autobusa povećat će troškove proizvodnje za najviše 2.400 eura po vozilu, oko 300 eura manje od ranije procjene Europske komisija, a po izračunu iz najnovije studije
Po rezultatima nove studije Međunarodnog vijeća za čisti promet (ICCT), nevladine organizacije sa sjedištem u SAD-u najpoznatije po otkrivanju skandala Dizelgate, projicirano povećanje troška proizvodnje je manje i od 12.000 eura po vozilu, koliko su izračunale sektorske udruge proizvođača vozila.
"Procjena troškova koje je napravio ICCT pokazuju kako su tehnologije kojima je cilj učiniti dizelske motore čišćima unutar razumnog financijskog dosega", izjavio je Pierre-Louis Ragon, suradnik ICCT-a, za Euractiv.
Podaci prikupljeni od stručnjaka
"Važno je napomenuti kako prijedlog Europske komisije nazvan Euro 7 nameće manje stroge tehnološke zahtjeve u usporedbi s preporukama koje je napravio konzorcij CLOVE 2021. godine i trenutnim propisima na snazi u SAD-u", dodao je Ragon.
CLOVE se odnosi na Konzorcij za niske emisije vozila, skupinu stručnjaka koje je Europska komisija angažirala na razvoju Euro 7 standarda.
Studija, temeljena na podacima prikupljenima od stručnjaka iz te industrije, bavila se pitanjem kako proizvođači teških vozila, poput kamiona i autobusa, mogu zadovoljiti strože ekološke standarde Euro 7 i koja bi bila potencijalna cijena usvajanja takve tehnologije.
Suzbijanje zagađivača koji ugrožavaju ljudsko zdravlje
Nacrt novih normi nazvan Euro 7, kojeg je Europska komisija podnijela u studenome 2022., usmjeren je na suzbijanje zagađivača štetnih za ljudsko zdravlje, umjesto na emisije ugljika. Euro 7 nameće stroža ograničenja za kamione i autobuse, i uključuje i neke zagađivače koji prije nisu bili regulirani, kao što je npr. dušikov oksid.
Za razliku od ranijih normi, koje su se postavljale na temelju laboratorijskih testiranja, granične vrijednosti u sklopu standarda Euro 7 moraju se pratiti u stvarnim uvjetima vožnje, što uključuje i gradsku vožnju. To znači da motori tih vozila moraju minimalno zagađivati bez obzira na vrstu rada i vožnje.
Ugrađeni sustavi za praćenje emisija (OBM) morat će se instalirati u sva vozila i morat će biti u funkciji najmanje 10 godina.
Novi standardi potrebni su kako bi se ostvarila ciljana kvaliteta zraka u Europi, navodi Komisija, budući da će vozila s motorima na unutarnje izgaranje ostati prisutna na europskim cestama još desetljećima.
Međutim, automobilska industrija je negativno reagirala na prijedlog novih standarda, uz tvrdnje kako će dodatni troškovi potrebni za ispunjavanja strožih kriterija "pojesti" novac koji bi se inače mogao utrošiti na brži i masovniji prelazak na električna vozila.
Usklađenost
Studija ICCT bavila se sustavima naknadnog procesuiranja emisija iz motora, i pritom ispitala tehnologije koje bi se mogle ugraditi za bolju kontrolu štetnih emisija.
Stručnjaci s kojima je razgovarao ICCT identificirali su četiri tehnologije za obradu emisija koje su potrebne za postizanje usklađenosti s Euro 7 propisima. Tu spadaju katalizatori koji se upotrebljavaju za smanjenje toksičnosti štetnih tvari, kao i ugradnja uređaja za filtiranje štetnih čestica iz dizelskih motora.
Prema autorima studije, konačne procjene temelje se kako na direktnim troškovima proizvodnje, tako i na indirektnim troškovima, izvučenih iz podataka američke Agencije za zaštitu okoliša (EPA).
Autori studije, međutim, nisu modelirali efekte potencijalnog poremećaja opskrbnog lanca, inflacije i geopolitičke nestabilnosti i njihovog utjecaja na troškovekontrole emisija, a to su sve problemi s kojima se posljednjih godina suočava automobilski sektor.
"Utvrdili smo da bi razina strogosti koju je predložila Europska komisija u uredbi Euro 7 dovela do dodatnih troškova za tehnologiju kontrole emisija koji su u rasponu od 1.300 do 2.400 eura po vozilu, do 2027. godine, u usporedbi sa standardnim sustavom Euro 6", zaključuje se u studiji.
Alternativne procjene
Pri izradi pravila Euro 7, Komisija je rekla kako je u obzir uzela "cjenovnu pristupačnost mobilnosti", posebice s obzirom na inflaciju.
"Očekivana povećanja troškova u odnosu na trenutnu situaciju predstavljaju samo mali dio ukupnih troškova kupnje vozila", navodi se u priopćenju Komisije, koja taj iznos procjenjuje na "oko 2.700 eura za kamione i autobuse.
"Procijenjena koristi za okoliš, u smislu izbjegnutih zdravstvenih posljedica zagađenja zraka, znatno nadmašuju te troškove za proizvođače, potrošače i regulatorna tijela, i to u omjeru većem od 5 prema 1".
No, u studiji iz svibnja 2023., koju je naručila automobilska industrija, utvrđeno je da bi se uvođenjem novih pravila troškovi povećali znatno više nego što Komisija procjenjuje - oko 12.000 eura po vozilu.
Skuplja vozila
Sigrid de Vries, čelnik sektorskog udruženja proizvođača automobila ACEA, izjavio je kako bi pedloženi Euro 7 standardi "imali iznimno nizak utjecaj na okoliš, po iznimno visokim cijenama", te da će se to vjerojatno prenijeti na potrošače kroz veće cijene vozila.
ACEA je pozvala Komisiju na izmjene ili potpuno odustajanje od prijedloga Euro 7 i da se pritom sredstva koja bi se inače utrošila na usklađivanje s novim propisima ulože u povećanje proizvodnje električnih vozila.
Unatoč bojazni industrije da bi nova pravila donijela i nove troškova, očekuje se kako će najnovija puno niža procjena koju je izračunao ICCT biti dobrodošle vijesti za ekološki osviještene predlagatelje zakona.
"Ne postoji nijedan učinkovitiji način da se spasi tisuća života" od uvođenja standarda Euro 7, rekao je u komentaru Adrian Hiel, glasnogovornik mreže lokalnih vlasti Energy Cities.
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Costs of ‘Euro 7’ truck pollution rules overestimated, study finds)