Gospodarstvo

URBANA MOBILNOST: Veliki iznajmljivači automobila negoduju zbog 'sve veće isključenosti' iz razgovora na razini EU

Autor Euractiv/Sean Goulding Carroll

Europski divovi koji se bave iznajmljivanjem vozila poslali su početkom siječnja dopis Europskoj komisiji u kojem su izrazili nezadovoljstvo što ih se izostavlja iz razgovora o projektima urbane mobilnosti u EU.

Izvor: Unsplash/why kei

Iz kompanija Avis, Europcar i Hertz kažu da ih posebno smeta što su isključeni iz ekspertne skupine za urbanu mobilnost (Expert Group on Urban Mobility, EGUM), platforme osmišljene kao mjesto na kojem ključni igrači u području prijevoza raspravljaju o strategijama za smanjenje emisija stakleničkih plinova po europskim gradovima.

U pismu poslanom 12. siječnja koje je primio Henrik Hololei, čelnik odjela EK za mobilnost DG MOVE (de facto ministarstva prijevoza Europske unije) iznajmljivači vozila izrazili su "duboku zabrinutost" zbog kako su rekli "sve veće isključenosti sektora za najam vozila" iz formalnih rasprava o zelenoj urbanoj mobilnosti u EU.

"Naš sektor predstavlja jedan od najranijih oblika mobilnosti kao usluge (Mobility as a Service, MaaS) i stoga očekuje da će igrati važnu ulogu u prijelazu od modela 'vlasništva' vozila prema modelu 'korištenja' vozila, što pomaže da se smanje prometna zagušenost i zagađenje u urbanim sredinama," rečeno je u pismu.

"Isključivanje perspektive naše industrije u razgovorima o budućnosti urbane mobilnosti stiga predstavlja propuštenu priliku za Europsku komisiju da iskoristi našu stručnost i ideje o raznim temama," dodaje se u dopisu.

Pod nazivom "Koalicija Auto Iznajmljivača" (Car Rental Coalition), ta skupina se također žali na percepciju tvrtki za najam automobila, na koje se gleda kao na "tradicionalne" oblike prijevoza, dok se tvrtke za dijeljeni prijevoz, tzv. car sharing, gleda kao progresivniji model koji bolje odgovara ciljevima za smanjenje štetnih emisija.

Inovacije u području najma automobila, što uključuje i prijelaz prema upotrebi mobilnih aplikacija, zamaglila je granicu između te dvije vrste kompanija, kažu u koaliciji, i zaključuju da su najam i dijeljenje automobila "varijante nečeg što je u osnovi ista usluga."

Najam vozila i aplikacije za prijevoz su 'različiti oblici iste usluge'

Tvrtka za iznajmljivanje vozila stoga žele da ih se uzme u obzir "s jednakim statusom kao i usluge za naručivanje prijevoza ili dijeljenje bicikala tj. skutera," dok istovremeno tvrtke za dijeljeni prijevoz, poput Ubera ili Bolta, sebe prikazuju kao dobro rješenje za smanjenje stope vlasništva osobnih vozila.

Koalicija je zatražila sastanak s predstavnicima DG MOVE, direktorata za mobilnost Europske komisije, kako bi s njima razgovarali o sektoru najma vozila i njihovom doprinosu razvoju urbane mobilnosti, i također da dobiju objašnjenje zašto su preskočeni u raspravama o tom pitanju na razini Euroske unije.

"Naše iskustvo i stručnost u ovom području ne mogu zamijeniti drugi već prihvaćeni dionici, poput udruženja MOVE EU koja okuplja tvrtke za naručivanje vožnji, ili udruga proizvođača automobila ACEA," rečeno je u pismu koje potpisuju Avis, Europcar i Hertz.

U ekspertnoj skupini za mobilnost EGUM nalaze se još i udruga za električnu mobilnost AVERE, zatim Međunarodna automobilistička federacija (FIA), te skupina koja predstavlja operatere javnog prijevoza UITP.

Na upit Euractiva zašto iznajmljivači automobila nisu uključeni u EGUM, neimenovani dužnosnik Europske komisije objasnio je da su primili 90 zahtjeva za mjesto u tom tijelu, za koje je predviđeno samo njih 25. Iako koalicija iznajmljivača nije izabrana, stavljeni su na "rezervni popis" za članstvo u ekspertnoj skupini.

Dodao je i da EK ima mogućnost pozivati i dodatne stručnjake da se pridruže radu skupine, u slučaju da je za neku pojedinu temu potreban dodatan stručan uvid.

Ekspertne skupine

Europska komisija koristi ekspertne skupine za pomoć pri oblikovanju budućih zakonskih propisa, i u njih se pozivaju predstavnici pojedinih industrija i nevladinih organizacija, kako bi pružili svoja mišljenja i izdali preporuke.

Iako ta mjesta nisu plaćena, pozicije u stručnim skupinama su vrlo tražena roba jer se kroz njih oblikuju konkretne politike Europske unije. Zauzeti mjesto u takvoj skupini za razne organizacije predstavlja usku suradnju s dionicima koji oblikuju politike, i priliku da se buduća pravila EU formiraju u skladu s njihovim vlastitim ciljevima. 

Sastav ekspertnih skupina se također doživljava kao pregled svih najvažnijih organizacija koje se bave pojedinim područjem.
Nakon javnog poziva za prijave, Europska komisija odabire članstvo za svaku ekspertnu skupinu. Iako preporuke koje skupina zatim artikulira i predloži nisu obvezujuće često puta imaju velik utjecaj na legislativu EU.

Skupina za urbanu mobilnost EGUM osnovana je u listopadu 2022. kako bi se pomogla implementacija Okvira za urbanu mobilnost EU (Urban Mobility Framework), koja pruža gradovima preporuke kojima je cilj smanjenje štetnih emisija u gradskom prijevozu, dok bi istovremeno trebale olakšati kretanje po urbanim sredinama.