Gospodarstvo

ULAGANJA U BUDUĆI RAZVOJ: Najinovativnije kompanije u IT sektoru, rast inovacija u prehrambenoj industriji i energetici

Autor Adriano Milovan

Istraživanje o 50 najinovativnijih kompanija u svijetu proveo je Boston Consulting Group, a na popisu nema hrvatskih tvrtki

Ulaganja u inovacije
Izvor: Olivier Le Moal / Panthermedia / Profimedia

Ulaganja u inovacije postala su prioritet za globalne kompanije, pokazuje novo istraživanje konzultantske kuće Boston Consulting Group (BCG).

Iako se svijet suočava s ratom u Ukrajini i krizom u Tajvanskom tjesnacu te pleše na rubu recesije, čak 79 posto kompanija koje su sudjelovale u anketi BCG-a označilo je inovacije kao jedan od svoja tri glavna cilja u ovoj godini.

Kompanije koje se bave inovacijama znatno bolje prolaze na tržištu

Radi se o porastu od 75 posto u odnosu na prošlu godinu, ističu u BCG-ju. Uz to, taj je podatak sada blizu onog iz pretpandemijske 2019. godine, kada su inovacije bile jedan od prioriteta za 82 posto globalnih kompanija.

Razlog je taj što kompanije koje ulažu u inovacije imaju znatno bolje rezultate od konkurentskih tvrtki kojima inovacije nisu prioritet. Osim toga, inovativne kompanije otpornije su na šokove i poremećaje te stvaraju novu vrijednost koju mogu unovčiti na svjetskom tržištu.

"Istraživanje je pokazalo da, treću godinu zaredom, tvrtke koje prednost daju inovacijama i spremne su promptno reagirati uvelike nadmašuju manje agilne konkurente. Čelnici takvih kompanija dosljedno isporučuju nove proizvode, ulaze na nova tržišta i stvaraju nove izvore prihoda. Oni koji zaostaju bore se da ostvare više od tek minimalnih poboljšanja", ističe se u analizi BCG-ja.

I dalje dominiraju tehnološke kompanije

Istraživanje BCG-ja je, inače, obuhvatilo više od tisuću direktora koji su u velikim kompanijama zaduženi za inovacije. Rezultat toga je istraživanje pod nazivom "Najinovativnije kompanije u 2023.: Dostizanje novih visina u nesigurnim vremenima", u kojem se 50 vodećih svjetskih kompanija rangira po inovativnosti.

U BCG-ju ističu kako tehnološke tvrtke - dakle, one kojima su u fokusu inovacije - i dalje dominiraju među 50 najinovativnijih u svijetu.
Na prvom mjestu po inovativnosti u svijetu je Apple. Slijede Tesla, Amazon, Alphabet i Microsoft, pokazuje istraživanje. 

Na ljestvici najviše napredovao Nestlé, a najviše potonuo Walmart

U odnosu na prošlu godinu, na ljestvici najinovativnijih u svijetu najviše je napredovao švicarski prehrambeni div Nestlé, i to za 22 mjesta te je na ovogodišnjoj listi na 27. mjestu.

S druge strane, najviše je na ljestvici potonuo američki maloprodajni lanac Walmart, za čak 32 mjesta, te se na ovogodišnjoj listi nalazi na 45. mjestu, pokazuju rezultati istraživanja BCG-ja.

Među najinovativnijima ove godine i Saudi Aramco

Inače, najinovativnije tvrtke gotovo su ravnomjerno podijeljene između Sjeverne Amerike i ostatka svijeta. Europa i Azija dobro su zastupljene, ističu u BCG-ju.

Popisu najinovativnijih ove se godine priključio i Bliski istok, odnosno saudijska naftna kompanija Saudi Aramco, jedna od najvećih naftnih kompanija u svijetu.

Najvažnija područja u kojima se implementiraju inovacije su novi proizvodi i istraživanje srodnih poslovnih modela.

U BCG-ju napominju kako su za uspješne inovacije potrebna tri ključna elementa. Prvi je da inovacija bude prioritet, drugi element su ulaganja u ljude, a treći sposobnost pretvaranja investicije u opipljive rezultate. No, samo četvrtina kompanija zadovoljava sva tri kriterija, upozoravaju u BCG-ju.

Hrvatske kompanije nisu globalno prepoznate

Na popisu najinovativnijih kompanija u svijetu, naravno, nema hrvatskih tvrtki, iako ima stranih tvrtki koje posluju i na hrvatskom tržištu. U BCG-ju upozoravaju kako bi se hrvatske tvrtke morale više potruditi da dospiju na listu najinovativnijih.

"Kako bi se hrvatska kompanija našla na listi, mora biti globalno prepoznata, imati priznati status u svojoj industriji i realizirati iznadprosječne povrate na ulaganje svojim dioničarima", ocjenjuje Tomislav Čorak, hrvatski partner u BCG-ju.

Upozorava kako se ne treba čuditi podatku da je gotovo svaka druga kompanija na popisu američka. To odražava, zaključuje Čorak, ambicije i mogućnosti američkih tvrtki da budu globalni igrači.