Gospodarstvo

TURISTI SVE ČEŠĆE SAMI TRAŽE SMJEŠTAJ: Više od četvrtine turističkih noćenja u Hrvatskoj rezervira se putem aplikacija

Autor Adriano Milovan

Hrvatski turizam po tome prati trendove u ostatku EU, no to je sve veći problem za turističke agencije koje moraju smišljati nove usluge

Rezervacija smještaja putem aplikacija
Izvor: Pixabay

Više od četvrtine ukupnog broja noćenja u Hrvatskoj u prošloj godini turisti su sami rezervirali preko internetskih platformi, proizlazi iz podataka koje su objavili eurostatističari.

Prema tim podacima, preko aplikacija kao što su Airbnb, Booking, Expedia Group i TripAdvisor, u Hrvatskoj je u 2022. godini ostvareno više od 26,7 milijuna turističkih noćenja. To je preko 29 posto svih noćenja ostvarenih prošle godine u Hrvatskoj.

Jadran postao mamac za turiste koji samostalno organiziraju svoja putovanja

Naime, prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS), turisti su u Hrvatskoj lani ostvarili preko 90 milijuna noćenja. Od toga, 82,3 milijuna ili 91,4 posto, otpada na strane turiste.

Najviše noćenja rezerviranih online putem turisti su, pokazuju podaci Eurostata, ostvarili na području Jadrana, gotovo 25,7 milijuna.

No, puno tako rezerviranih noćenja ostvareno je i na području Grada Zagreba, više od 700.000.

Na području statističke regije Panonska Hrvatska, koja obuhvaća prostor od Karlovačke do Vukovarsko-srijemske županije, online putem je rezervirano nešto više od 200.000 noćenja.
Na području Sjeverne Hrvatske, statističke regije koja obuhvaća Zagrebačku, Krapinsko-zagorsku, Varaždinsku, Međimursku i Koprivničko-križevačku županiju, online putem je rezervirano više od 100.000 noćenja, pokazuju podaci Eurostata.

Hrvatska je po samostalnom online bookingu turista nadmašila dosad rekordnu 2019. godinu, kada su turisti u njoj, prema podacima eurostatističara, putem internetskih platformi rezervirali i ostvarili oko milijun noćenja manje, odnosno 25,6 milijuna noćenja.

Lani u EU prava eksplozija bukiranja smještaja preko aplikacija 

Kada je riječ o EU u cjelini, turisti su putem internetskih platformi rezervirali i ostvarili ukupno 450 milijuna noćenja, pokazuju preliminarni podaci Eurostata. No, konačni bi podaci na razini cijele 2022. godine mogli biti i znatno veći i dosegnuti, prema procjenama eurostatističara, i 547 milijuna tako organiziranih noćenja, ovisno o metodologiji.

Od ukupne brojke noćenja rezerviranih e-putem u prošloj godini, samo u trećem tromjesečju, koje obuhvaća špicu turističke sezone, putem internetskih je platformi u EU rezervirano i ostvareno 97 milijuna noćenja.

Na Jadranu znatno više rezervacija smještaja online putem nego na Azurnoj obali ili u Andaluziji

Pritom je lavovski dio tog prometa, oko 20 milijuna noćenja tijekom srpnja, kolovoza i rujna, ostvareno upravo na području sedam hrvatskih priobalnih županija, koje su za potrebe statistike EU povezane u statističku regiju Jadranska Hrvatska.

To je više nego na francuskoj Azurnoj obali, 11 milijuna, ili u španjolskoj Andaluziji, 10 milijuna, pokazuju podaci Eurostata.

Razvoj tehnologija i promjena životnih navika 

Velik rast broja turista koji samostalno rezerviraju smještaj, objašnjava Sanda Čorak iz zagrebačkog Instituta za turizam, rezultat je razvoja novih tehnologija i promjene životnih navika, kako u Hrvatskoj, tako i u Europi i svijetu.

Sanda Čorak, Institut za turizam
Izvor: Jurica Galoic/PIXSELL/PIXSELL

"Mnogim je ljudima putem platformi najjednostavnije rezervirati smještaj, posebno ako putuju u destinacije koje već poznaju, a Hrvatska svakako spada u tu kategoriju. Danas se usluge turističkih agencija više koriste za daleka putovanja, u destinacije koje turistima nisu dovoljno poznate, poput azijskih zemalja i država na drugim kontinentima", pojašnjava Čorak za Euractiv.

Izazov za turističke agencije

Dodaje kako takav način organiziranja putovanja, u kojem sam turist bira i rezervira smještaj i duljinu posjeta, predstavlja dobru vijest za turizam općenito, pa tako i za onaj hrvatski. No, velik je problem za poslovanje turističkih agencija.

Ipak, kaže, i turističke agencije se prilagođavaju novom vremenu, pa osim dalekih putovanja, turistima nastoje ponuditi pakete usluga, koji osim smještaja i hrane, obuhvaćaju i, primjerice, ulaznice za predstave, koncerte i festivale.

"Turističke agencije danas moraju kreirati nove proizvode pa više ne nude samo usluge koje su ranije nudile, nego ih nadograđuju“, ocjenjuje naša sugovornica.

Online rezervacije nastavit će rasti

Zaključuje kako se u budućnosti može očekivati nastavak rasta rezerviranja smještaja putem online platformi.

Od toga bi posebno mogla profitirati Hrvatska koja je blizu emitivnim tržištima i dobro je prometno povezana s njima. Članstvo u Schengenu i eurozoni samo pridonosi rastu njene atraktivnosti na turističkom tržištu.