Odbor Europskog parlamenta za okoliš u utorak je izglasao podršku ciljevima Komisije za smanjenje ugljičnih emisija teških cestovnih vozila, što znači da će gotovo sigurno "čisti kamioni" činiti većinu novih teških vozila nakon 2040.
Odbor je podržao Komisijine ciljeve za smanjenje emisija CO2 od 45 posto u razdoblju od 2030. do 2034. i smanjenje od 90 posto do 2040.
Međutim, zastupnici su malo izmijenili prijedlog Komisije za razdoblje od 2035. do 2039., sa 65 posto na 70 posto.
Članice već dale zeleno svjetlo na Europskom vijeću
Ako Parlament na plenarnoj sjednici 21. ili 22. studenoga pozitivno ocijeni stajalište odbora, vrlo je vjerojatno da će cilj od 90 posto do 2040. postati zakon, jer su se s tim već složile države članice na Europskom vijeću.
Budući da vozni park u cjelini mora ispunjavati te ciljeve, to bi značilo da će većina vozila prodanih nakon 2040. morati imati nultu stopu emisija, a tu spadaju vozila na vodik i električna vozila. Iako će i dalje biti moguće proizvoditi neka motorna vozila s unutarnjim sagorijevanjem, ona će biti samo djelić u ukupnom broju novih teških teretnih vozila.
I vozila javnih službi morat će smanjiti emisije CO2
Prema podacima iz industrije, kako bi se do 2030. postiglo smanjenje CO2 od 45 posto, do tada bi na cestama trebalo biti više od 400.000 kamiona s nultom stopom emisija.
Prema stajalištu odbora, vozila javnih službi, kao što su kamioni za odvoz smeća, miješalice za beton ili mali gradski kamioni, također će biti podložni ciljevima smanjenja emisija, kako bi se poboljšala kvaliteta zraka u gradovima.
Zastupnici u Europskom parlamentu žele da svi novoregistrirani gradski autobusi od 2030. imaju nultu stopu emisija. To će vjerojatno biti izvor sukoba u pregovorima s Vijećem, koje želi da se taj datum pomakne na 2035.
Moguća i izuzeća
Zastupnici su međutim dodali mogućnost da države članice zatraže izuzeće do 2035., i to za međugradske autobuse koje pogoni biometan. Na zahtjev konzervativnih zastupnika, izvješće uključuje zahtjev da Komisija razmotri razvoj metodologije za procjenu emisija CO2 u cijelom životnom ciklusu svih novih teških teretnih vozila do 2031.
U izvješću se navodi i da bi proizvođači kamiona 2030. trebali smanjiti emisije prikolica za 12,5 posto.
"Prijelaz na kamione i autobuse s nultom stopom emisija nije samo ključan za postizanje naših klimatskih ciljeva, već je i ključan faktor za čišći zrak u našim gradovima", izjavio je izvjestitelj Zelenih Bas Eickhout.
"Pružamo jasnoću jednoj od glavnih proizvodnih industrija u Europi i ovim dajemo jasan poticaj za ulaganje u elektrifikaciju i vodik".
Izvješće je usvojeno sa 48 glasova za, 36 protiv i jednim suzdržanim.
Nema faktora korekcije ugljika
Unatoč snažnom pritisku industrije proizvođača goriva, odbor za okoliš nije u svoje izvješće uključio i takozvani faktor korekcije ugljika (CCF).
Po CCF-u, količina obnovljivih tekućih goriva, kao što su biogoriva i e-goriva, u ukupnoj mješavini benzina i dizela uračunala bi se u ciljeve za smanjenje CO2, što bi de facto snizilo ciljeve za vozni park koje proizvođači moraju ostvariti. Zagovornici tog prijedloga kažu da bi to bolje odražavalo doprinos alternativnih goriva ublažavanju klimatskih promjena, ističući da se mješavina goriva u EU danas ne sastoji 100 posto od fosilnih goriva.
Međutim, zeleni aktivisti su bili protiv CCF-a, tvrdeći kako je to samo pokušaj da se poveća broj dizel kamiona koji se mogu i dalje prodavati. Ministri zaštite okoliša isto tako nisu uključili CCF u svoje stajalište, iako su od Komisije zatražili da istraži mogući doprinos CCF-a u planiranoj reviziji zakona 2027. godine.
"Zastupnici su ponovno odbacili pokušaje naftne industrije da sruši klimatske ciljeve za kamione", izjavio je Fedor Unterlohner, zadužen za pitanja teretnog prijevoza pri nevladinoj organizaciji Transport & Environment.
"Rupa u zakonu ostavljena za biogoriva i e-goriva omogućila bi ulazak većeg broja kamiona na fosilna goriva na tržište u narednim desetljećima i održanje potražnje za fosilnim gorivima", dodao je.
Reakcije
ACEA, sektorsko udruženje proizvođača vozila, opisala je ciljeve odbora za okoliš kao "pretjerano ambiciozne" ako se paralelno ne poveća i broj postaja za punjenje i točenje goriva, te povećanja potražnje potrošača.
U priopćenju, ACEA je izrazila zabrinutost kako ciljevi "mogu izraziti ambicije na papiru, ali su u stvarnosti neostvarivi".
"Članovi ACEA-e napravili su ulaganja, a vozila s nultim emisijama spremna su za cestu - no kupci moraju isto tako vjerovati u takve investicije", izjavila je Sigrid de Vries, direktorica ACEA-e.
"Bez postavljanja preduvjeta, proizvođači će se mučiti s ostvarivanjem tih ciljeva i riskirat će kazne, dok s druge strane provedba uvelike ovisi o faktorima izvan njihove kontrole".
S druge strane, Sandra Roling, zadužena za promet u neprofitnoj organizaciji Climate Group koja surađuje s tvrtkama na prijelazu na čista teretna vozila, izjavila je kako je odbor trebao ići i korak dalje.
"Ciljevi za smanjenje emisija CO2 za 45 posto do 2030. godine, a 70 posto do 2035. godine korak su u pravom smjeru. No, kompanije pozivaju na znatno ambicioznije ciljeve i potpuno ukidanje kamiona na fosilna goriva, tako da je ovo bila propuštena prilika," kazala je Roling.
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: EU lawmakers agree on proposal to boost uptake of clean trucks and buses)