Prijedlog Europske komisije o obveznom cilju da najmanje 25 posto plastike u novim automobilima mora doći iz recikliranja pozdravila je industrija recikliranja, ali je i naišao na skepticizam u industriji automobila i plastike
Prema EuRIC-u, europskom udruženju industrije recikliranja, 50 posto današnjih automobila izrađeno je od plastike.
To uključuje nadzorne ploče, odbojnike, ručke, gumbe, kućišta, stropne tkanine, sjedala i sigurnosne pojaseve, zračne jastuke i tepihe.
Raste potražnja za plastikom u automobilskoj industriji
Budući da je plastika lagana i samim time pridonosi učinkovitosti potrošnje goriva, potražnja za plastikom u automobilskom sektoru sve je veća u posljednjih nekoliko godina. Prosječan novi automobil danas sadrži između 150 i 200 kilograma plastike, kaže EuRIC.
Kako bi se osiguralo recikliranje veće količine te plastike, Europska komisija predstavila je u srpnju nove mjere o dizajnu vozila i njihovoj obradi nakon isteka životnog vijeka, s naglaskom na poboljšanje recikliranja materijala.
U Bruxellesu žele da se reciklira 30 posto plastike iz starih automobila
Jedan od ključnih ciljeva jest da 25 posto plastike koja se upotrebljava u novim automobilima potječe od recikliranih materijala, od čega četvrtina mora doći iz otpadnih vozila. Ukupno bi trebalo reciklirati 30 posto plastike iz svih dotrajalih i uništenih automobila, što bi bio porast u odnosu na današnjih 19 posto, navela je Komisija u svom prijedlogu.
EuRIC je pozdravio tu najavu, uz komentar kako su ti ciljevi "apsolutno potrebni za prijelaz na kružno gospodarenje plastikom u automobilskom sektoru".
Bit će potrebna velika ulaganja
No, proizvođači automobila s oprezom su dočekali prijedlog Komisije.
Proizvođači katkad dodaju ugljična vlakna plastici kako bi se poboljšala njihova čvrstoća, što ih čini "izazovnima za recikliranje", izjavila je ACEA, udruga europskih proizvođača automobila. Tehnologije recikliranja koje bi omogućile skaliranje recikliranja "možda još nisu dostupne".
"Iako se europski proizvođači automobila ne protive ciljevima recikliranja plastike, oni moraju biti realni i tehnički izvedivi," kazali su iz te udruge za Euractiv i upozorili na "potencijalne zamke ako se pokaže da ciljevi nisu provedivi".
Takve zabrinutosti ponovila je i Plastics Europe, udruga proizvođača plastike, koja kaže kako kvalitetni polimeri koji se koriste u automobilima "mogu biti vrlo teški za recikliranje".
Prema njima, cilj od 25 posto recikliranog sadržaja koji je predložila Komisija "može se postići samo kombinacijom mehaničkog recikliranja i inovativnih tehnologija kao što je kemijsko recikliranje", za što će biti potrebna velika ulaganja.
EuRIC sa svoje strane kaže kako je industrija recikliranja spremna sučeliti se s tim izazovom.
"Najsuvremenije tehnologije koje djeluju na industrijskoj razini spremne su pretvoriti automobilski plastični otpad u recikliranu plastiku, koju automobilska industrija može ponovno koristiti ili se može koristiti u druge svrhe".
Ciljevi koje je predložila Komisija označavaju prekretnicu za povećanje potražnje za recikliranom plastikom i "poticanje ulaganja u zelene industrijske vrijednosne lance", izjavio je Alejandro Navazas, savjetnik u EuRIC-u.
Blago povećanje cijene novih automobila
Europska komisija također vjeruje da će nova pravila dati prijeko potreban zamah reciklažnoj industriji.
"Očekuje se kako će obvezni ciljevi za recikliranu plastiku povećati konkurentnost rastavljača, budući da su oni primarni dobavljači tih dijelova, kao i plastičnog otpada namijenjenog recikliranju", navodi se u memorandumu Komisije.
Nove obveze koja nameću kružnu ekonomiju u automobilskom sektoru, kao što je uključivanje reciklirane plastike u nove automobile, dovest će i do blagog povećanja cijena novih automobila, koje se procjenjuje na manje od 40 eura za kupce koji kupuju nova vozila", procjenjuje Komisija.
(Preveo David Spaić-Kovačić. Originalan članak pročitajte ovdje: Recyclers applaud EU’s new plastic recycling goal for cars, automakers wary)